Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 06.10.2010, 21:56
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Talking

Mun päätelmä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Tämä sen takia, jottei tule laitettua UUDEMPII JA HERKEMPIIN moottoreihin, joista on jo "helpot" hevosvoimat otettu...



Oletkos koskaan kuullut, jotta ahtoilmaputkesta irronnut MAALI olisi vaurioittanut ahdinta? Löytyy ihan huoltotiedoite siitäkin erään merkin osalta... (tos toist puolt lahtee)

Tarkennukseksi mietintään... Kostealla/sateisella kelillä ei ahtimet hajoa (kylmempää???), mutta meno maistuu!
Ja lisää mietintää, miksi ahtimet rikkoutuvat kuumissa (yli +25C*) tai kylmissä (alle -20C*) lämpötiloissa????

OMA PÄÄTELMÄNI:
- kuumalla kelillä ilmassa on kosteutta todella paljon, eikä cooler saa ilmamäärää jäähdytettyä kunnolla, jolloin siirrettävä ilmamassa vain yksinkertaisesti painaa liikaa ja akseli katkeaa pitkässä vedossa????
- kylmällä ilmamäärä on suuri tiheytensä takia ja jäähdytys on TODELLA tehokasta, jolloin ilmamassa pienenee (kosteutta ei ole!), ja ahtimen kierrokset pääsevät nouseman erittäin korkeiksi ja laakerit vaurioituvat, jolloin akseli taas katkeaa???

Nämä "ideat" ovat päässäni syntyneet 20 korjaamovuoden aikana, ja perustuvat ihan siihen milloin näitä ahtimenvaihtopiikkejä on tullut...
Vähä OT mut mul on tullu eteen tapauksii et on esim. turpo saab kiskassu putsarista paskaa niin että siivet ovat repeilleet,eikä silti axeli poikki. Sit on tapaus et kompurasiivet saaneet kipiää ja toimii näennäisen moitteettomasti. Ja jos ahto putkesta menee maali klöntti sisälle ni luulis et se hajoaa aika pieneksi mössöksi ennenkuin se turpiinin siipiin ehtii,tuskin enää mitään rikkoo. Noit takuun pakoilu/vastuu hommia on mitä ihmeellisimpiä ja useimmat vaan joku päätelmä eikä mitään faktaa. Ja sit vanhan koulun vehkeis ahtimen kierroksia rajoittaa painekello joka siis rajoittaa ahtopainetta. Ahdin pitäs olla laskettu niin et huonoimmassakaan olosuhteessa ei sen tarvi tuottaa niin paljoa tilavuutta että sen tarvis nousta semmosille kierroksille et se hajoais ylikierroksiin. Eli ahtimen max. kierroksilla sen tuotto on X ja sillä tuotolla koneen kierrokset pitäs olla max. joten sen ei pitäs joutua kiertämään liikaa,jos se kuitenkin niin tekee ni sit kone kiertää liikaa tai haetaan ahtopainetta jota sen ahtimen tuotto ei mahdollista. Luulis et kylmäl ilmal ahdin joutuu koville kun moottori "nielee enemmän" ilmaa kun kuumalla,eli kylmällä ilmalla moottorin täytös on suurempi kun kuumalla. Näin ahtimen tuottokin täytyy olla suurempi. Useimmiten ahtimet kai hajoavat liikaan kuumuuteen mikä voi sit johtuu vaikka mistä mut ei ne täysin toimivas moottoris hajoa eli ahdin ei juurikaan hajoa itsensä takia vaan johtuu ulkoisista syistä jollei kuluneisuuttaan. Uusis sähkö ohjatuis ja johde siipi ahtimis turpon pyörimis nopeutta säätelee käytännös ruiskutus,kello säätää siipii mut ei suoraan ahtoo tai kierroksii. Monet chipatut vehkeet hajoaa just siihen otetaan ahtimelt liikaa tuottoo eli kierroksii ja sit se kiertää liikaa ja pox,yhteen aikaan VAG konsernin vehkeisiin sai lastuja joilla ahdin ei voinut teoriasskaan kestää tai sen olis pitäny kiertää 400000 kierrosta ja ennen sitä tuppas siivet repeilemään. No joo nää nyt ahdin spesialistilta kuultua ja omiakin kokemuksia mut se ilman "kutistaminen" ja lämpöjen laskeminen vesisumun avullahan on vanha idis ja tehoahan se kiistatta parantaa mut itteä arveluttaa just moottorin kestävyys mahdollisen häiriön sattuessa,testauksen kun joutuu tekeen suunnilleen perstuntumalta ja jos jotain menee pieleen ni kallista tulee. Ei mitenkään ylevää mut jätän idean kehittelyn muille ja varastan sit valmiin "tuotteen" ku se tiedetään miten se toimii kunnolla..
Vastaa lainaten