Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO
Eipä noiden metanolivehkeiden kanssa ole tullut painittua, suihkareissa niitä ei kai käytetä? Potkuriturbiineissa kylläkin, ilmanottoon vaan ruiskutus. Ainakin Garrett käyttää/käyttänyt moista sydeemiä, teholisästä ei nyt heti löytynyt mitään tekstiä. Toisaalta tommonen turbiini ihan eri asia kuin mäntälusu. Tais olla johonkin high altitude/hot climate käyttöön lähinnä, eli korvataan kuumissa olosuhteissa tai korkealla sijaitsevan lentopaikan aihauttaman tehohukan vaikutus.
Olisko kaikkien korkeajänistystä lukeneiden tuntema Mersu 109 tutuin esimerkki metanoli-vesi ruiskutteisesta pelistä, ruiskutusjärjestelmästä ei mitään hajua, mutta litku auttoi parantamaan nakutuskestävyyttä-- voidaan nostaa ahtopainetta mukavasti-- potkua tulee. Tosin kestävyyden kärsiessä, kun ei ne DB:t kestänyt muutenkaan kovin pitkään.
Summasummarum, ei mitään uutta tähän ketjuun... mähän vaan kaatelen joukkoliikennevälineen moottoriin öljyä ja unelmoin olevani (esim. Renossa) hipelöimässä Merliniä tai jotain mellevää tähtimoottoria.
Life sucks, then you die...
|
Vastaan tähän, vaikka vähän myöhässä.
Buickin 215cid turbo kasissa oli aikoinaan just tuollainen metanoli/vesi ruiskutus just tuota tarkoitusta varten. Eli voitiin nostaa tehoa joksikin aikaa , esimerkiksi ohituksen ajaksi jäähdytyksen avulla. Tämä siis joskus vuosina 1960-63.