Ulkomuistista: Nuo uudetkaan määräykset eivät renkaiden/akselien suhteen koske noita O1-luokan kärryjä.
Mutta (toivon mukaan myös...) kun lähdetään modaamaan tuota akselia/jousitusta, niin sehän kannattaa tehdä
KUNNOLLA, eli jos vaihdetaan ne kottikärryn renkaat, jotka ovat "laturin-"laakereilla tuommoisiksi
metrisiksi ja vaaksanlevyisiksi donikseiksi, niin myös napa ja akseliputki pitää päivittää.
Tuommoinen pienehkö 750 kg:n kärry, tulee varmaan toimeen jollakin k.o pulttijaon navalla ja asiallisesti tehdyllä akselilla. (itse tekisin ns. porttaalin)
Joskus kauvan sitten katsurit vaativat että akselipaino olisi pitänyt olla riittävä, jossain taunuksessa oli muistaakseni noin 750 kg, ja jarrukilven pultit oli niin lähellä toisijaan että oli pakko käyttää 40x40 akseliputkea..
Ja aiheen ulkopuolelta:
Itselläni yksi 30 vuotias hj-60 taka-akseli, josta tehdään vetämätön porttaali, ja suurimmilla kuormilla
painoa tulee vähintään noin 2x hj-60 verran.