Viestiketju: uusi bensiinilaatu E10
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 23.09.2010, 21:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Netistähän se automaahantuojien listaus löytyy mikä kertoo mihin automalleihin ja minkä ikäisiin 95E10 sopii.

Jos minulta kysytään, niin 95E10- bensan ympäristöhyöty on joko nolla tai sitten negatiivinen. Koska yleisimmin etanoli tuotetaan jostain peltoviljelykasvista, ja jotta saadaan tuettua riittäviä määriä se tuotetaan tehomaataloudella, ja kyseinen peltoala on helposti pois metsäalasta. Lisäksi tehoviljely itsessään tuottaa päästöjä monessa muodossa.

Eli viherpiiperöiden hapatusta koko homma, keskittyisivät johonkin olennaiseen eikä tällä tavalla kiusattaisi tavallisia kuluttajia. Taitaa olla vähän sama juttu kuin EU:n ja energiasäästölamppujen, joku on hyvin osannut lobata asiaa ja päättäjät on fiksuina hyväksynyt kun on niin hienoa ja vihreää aatetta tuntuu etteivät osaa kokonaisuutta katsoa ollenkaan...

Oman kokemukseni mukaan jenkkireissulta parin viikon takaa; ajossa oli 2,5 litran bensakoneella oleva Rav4 automaattilootalla, vuosimallia 2010. Kilsoja tuli parissa viikossa 4800, keskikulutukseksi 10l/ 100km kohtalaisen siistillä ajotyylillä. Jenkeistähän ei juuri muuta saa kuin noita E10- sekotebensoja Shellin v-poweria (siellä 91 oktaanista muistaakseni ) ja joitain satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Muutaman kerran koitin pari tankillista v-poweria, ja ero 87 oktaaniseen E10- perusbensaan varsinkin vuoristoissa ajaessa oli kulutuksen ja kulkupuolen suhteen havaittava. Ei mikään järkyttävä, mutta eroa oli. Huvittavaa muuten sinänsä, siellähän tuo 87 on se perusbensa jota tankataan lähes joka autoon. 91:tä vahvempaa ei saa kuin kisabensana
Vastaa lainaten