Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 17.09.2010, 01:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Asiaa !
Eipä ole Jeep ZJ:tä pahemmin metsissä näkynyt vaikka se on mielestäni mukavuudeltaan yliveto mihin tahansa muuhun.
Eipä ole ei, pitäis noita uudempia kasikoneellisia Jeeppejä saada Suomen metsiin enemmän. Alkaa kuitenkin jo ZJ:t olla sen verran vanhoja kikottimia että saa varsinkin ulkomailta todella kohtuuhintaan. Täytyy kattoa kun saan tuon oman XJ- projektin valmiiksi että mitä keksii.. ..kai siihen joskus kyllästyy

Lainaus:
Jeepin 4.0L 15" vakiovanteille (5.9L ja 5.2L taitaa olla vakiokoko 16") ja ovat sen verran kapoiset, että ristiriipunnassa menevät takana lokasuojan ulkoreunan sisäpuolelle. Sisäänjoustoa tarvitsee rajoittaa edessä ja takana 5cm. Etu ja takapuskuskuri pitää avartaa renkaan puolelta n.4cm ja lisäksi takalokasuojan etureunan pellin poistamista myös n. 4cm eli sen mitä sitä nyt siinä on.
Olikos muuten XJ:n (Cherokee) ja ZJ:n 15" x 7" vakiovanteet samalla ET:llä? Meinaan vaan että olisi tuo vanteiden etsintä helpompaa. Mihis kohti renkaat asettuu kun auto on tasaisella, eli vakio 15" vanteilla ja 10.50" kumeilla? Mulla on nyt 0ET:llä 16" x 7" peltivanteet (perushalpis jenkki black-d:t) 245/75 R16 kumeilla, ja kuvion reuna on mukavasti juuri levikkeen reunan kohdalla. Luulisi että vakiovanteilla 10.50" rengas jää hieman sisemmäs?

Lainaus:
Edessä pitää antaa hienosäätölekaa sinne tänne minne lekalla näyttää pystyvän nääpärästi lyömään. Leveämmät renkaat vaativat jo sitten n.10cm sisäänjouston rajoitusta ja lokasuojien avartamista myös ylhäältä tai vaihtoehtoisesti n.15cm sisäänjouston rajoitusta.
Kun en ole tutkinut asiaa tarkemmin, niin onko ZJ:ssä tosiaan noin pienet pyöräkotelot edessä ja takana, ettei pelkällä kaarien reilulla avarruksella saa mahtumaan esim. 33" x 10.50" renkaita kunnolla alle ilman noin rajua sisäänjouston rajoitusta? XJ:ssä menee 35" rengas ilman suurempia murheita 75mm jouston rajoituksella edessä. Auttaisiko ZJ:n tapauksessa akseleiden siirto johonkin suuntaan asiassa yhtään? Pikaisesti vilkaistuna jos siirtää etuakselia vähän eteen ja taka-akselia taakse, niin olisi tyhjää tilaa paljon paremmin? Tarttisi toki korotussarjan jossa on säädettävät tukivarret, mutta jos 3"-4" korottaa niin tartteehan ne olla silloin joka tapauksessa..


Lainaus:
Takaata voi ottaa kallistuksenvakaimen kokonaan pois ja ilman sitä voi mennä vuosikatsastukseen, koska sitä ei ole tehtaan Grand Cherokeen (jeep zj) Up-country lisävaruste optiossa. Samainen optio sisältää n.1.5" korottavat jouset, joten tätä kautta maksimaalinen katulailinen korotus vakiosta on luokkaa 4-5".
Tarvinnee lupalapun maahantuojalta kuten myös Cherokeen (XJ) tapauksessa? Osmo Hagelberg noita edelleen myynee kohtuuhintaan. Onneksi kyseinen henkilö on ollut varsin suvaitsevainen kirjoittamaan todistuksia USA- mallien eroista Miten muuten metsäkäytössä, ainakin TJ:ssä suosittelevat monesti että pitäisi takavaakajan paikallaan ja vain edestä pois, että ei kori kallistele liikaa? Optimaalinen varmaan olisi esim. Currien anti-rock toiseen- tai molempiin päihin, mutta menee vähän extremen puolelle vähemmän rakennetussa vermeessä.


Lainaus:
Mutta eikös kaikissa 5.9L ole vakiona viscolukot myös akseleissa?
Ei ole, vari-loc akselit tulivat vasta WJ- korimalliin. Niissäkin taisi Euroopassa olla vain Overland- malleissa vakiona, muissa varustetasoissa optiona. Toisaalta ihan hyvä, koska niiden toimivuudesta ja varsinkin kestävyydestä on ollut jonniin verran kysymysmerkkejä ilmassa Jenkkilän foorumeilla.

Ittellä on käynyt mielessä Detroitin truetrackien (torsen- lukko) asennus molemmille akseleille ja viskojakoaskin tilalle 242. Luulisi toimivan varsin mukavasti niin tiellä kuin tarvittaessa metsässäkin. Omaa 5.9:iä en viitsi alkaa metsässä tuhoamaan, mutta tarttis sillä jotain kuitenkin tehdä että kulkee paremmin mökkitiellä



..ai juu, sulla on kyllä asiallisen oloinen ZJ! Pitänee minunkin kysellä jossain vaiheessa lisää ZJ:n sielunelämästä jos/kun törmäilee Kulmakorvessa tai FJDC:n tapahtumissa.
Vastaa lainaten