Jaahas... heräilin tänään jo yhdentoista aikaan kun ei enää jaksanut nukuttaa, saas kattoa kuinka ens yönä käy töissä sitte...
no päätin sitte riipasta vähä jarruja jeeppiin, toisen etulevyn mä oikasin jo pari viikkoa aikaa, ja kattelin takapään että pelaa ja säädin kengät lähelle ja säädin käsijarruvaijerin lopuksi... oli jo huomattava parannus mutta ei silti tyydyttävä mun mielestä.

tämä tässä on nyt sitten mun orggis pääsylinteri/tehostinpaketti, ihan toimiva laitos, tosin aika tehottoman tuntuinen tehostimen osalta ainakin, normiajoon riittää kyllä kunhan vähä painaa, mutta heti jos on jotain koukussa perässä niin ei sitten enään tahtonut poljinvoima riittääkkään. vähä googleteltuani löysin tietoa että tommonen ykskalvoinen tehostin on valmistajan toimestakin jo korvattu kakskalvoisella 95 eteenpäin malleissa ja monet on semmosen laittaneet jälkeenpäinkin.
95-96 xj tehostin/pääsylinteri siihen sopii tilalle pienellä muokkaamisella, samoin 96- zj ilmeisesti, mutta kun mä ajattelin mennä siitä missä aita on jo tehtaalta vähä matalampi ja googletin hieman lisää.
linkki
4x4wire.comin sivulta löytyi tarinaa josta selvisi että Wj grandin (99-04) kakskalvoinen tehostin sopii paikalleen kohtuullisen kivuttomasti.
tarvitaan vain hieman tulipellin reunassa olevan pokkauksen vasarointia, tehostimen polkimen varren reiän isonnusta ja .25" (6.3mm) spaceri tulipellin ja tehostimen väliin.
jamantilla oli tommonen paketti -99 purkuautossa joten ostelin sen sieltä, hommailin kaikki värkit valmiiksi ja rupesin asenteleen.

ensimmäinen huomio oli että reikä poljinta varten olikin ihan oikean kokoinen, eikä varren päähän tarvinnut hioa mitään tasaista kohtaa niinku linkin tarinassa jarruvalokatkaisiaa varten, mulla katkaisija ottaa ihan toisaalle polkimessa, eli itse tehostimelle ei tarvinnut tehdä mitään, spacerin tein 5mm alumiinista

jarruputket täytyy muuttaa koska uudessa pääsylinterissä on lähdöt eri puolella kuin vanhassa, sylinteriä varten kävin hakemaassa uudet nipat, millisiä, etummainen 10x1mm ja takimmainen 12mm, jakoblokin(proportional valve) puoleiset nipat otin vanhoista putkista.

itse sovittamisesta ei tullut otettua kuvaa, tässä tämä valmiina nyt kuiteskin. irrotin pesurinsäiliön ja airboxilta läppärungolle menevän letkun että sai vähä tilaa mutta muuten mitään ollut muutakun osat kiinni ja ilmaamaan..
ilmasin ensin pääsylinterin polkemalla kun putket oli vielä vähä löysällä, sitte vetelin pyörä kerrallaan pisimmän putken omaavalta sylinteriltä alkaen kaikista nesteen läpi niin kauan että tuli puhdasta uutta nestettä, kaikki ilmaruuvit aukes ihan kivuttomasti joten homma oli tehtynä alta 10 minuutin.
olihan iso muutos, ensin kuvittelin että kostea keli tekee siihen jarrutuksiin vähä ylimääräistä terävyyttä niinku yleensä vähän on tapana muutaman ekan jarrutuksen ajan, mutta kun se terävyys säilyi vaikka kuinka olis jarrutellut, ero on suhteessa vähän sama kun se että yrittäis soutuveneellä pysyä moottoriveneen perässä, jarrut on nyt paljon kevyemmät käyttää, ne myös ottaa herkemmin ja terävämmin, kengän näyttäminen riittää siirtään kaikki irtotavarat penkiltä lattialle

, tehollisesti en vielä ole käynyt kokeilemassa mitä vaikuttaa esim. jos kävis hakemassa palokunnan venetrailerin perään mitä tuli kesällä paljon yritettyä saada vanhoilla jarruilla pysähtymään ja kokeilis kuinka nyt onnistuu.