Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange
Jos toisen pyörän pito heikkenee, niin myös toisen vetoakselin vääntömomentti pienenee samassa suhteessa. Avoimella tasauspyörästöllä veto on AINA 50/50 vaikka pyörien nopeusero vaihtelee 0-100%
Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän!
Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä.
|
Eli ilman lukkoa pyörii se pyörä joka helpoimmin pyörii eli se joka on ilmassa. Lukon kanssa pyörii molemmat saman verran ollen "yhtä puuta" näin käytännössä myös kitkalukon kanssa vaan ei torsenin tai "pala" lukon. Käytännössä neliveto auto jossa ei ole akseli tai keski tasauksen lukkoa,voi jäädä Jumiin vain yhden pyörän noustessa ilmaan.