Viestiketju: ilmalämpöpumppu ????
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 07.09.2010, 09:58
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Viime maaliskuusta lähtien on Mitsubishin lämpöpumppu pöhissyt lämpöä tähän mun vajaa 130neliöiseen ykskerroksiseen omakotitaloon.. Olen ollut lämmöntuottoon ja lämmön "muotoon" niin tyytyväinen, että tuo värkki saa minun puolestani kuluttaa enemmänkin, kuin mitä tämän kämpän lämmittämiseen on muuten mennyt..

Eli mullahan on tässä 80-luvun alkupuolella rakennetussa huushollissa alkuperäinen kattolämmitys, sekä muuan lämpöpatteri, sekä pesuhoneen lattiassa pimahtanut lattialämpö.. Tiettyyn rajaan asti ne kyllä pitää kämpän lämpösenä, mutta kun oikea talvi koittaa, loppuu noista puolikuolleista elementeistä tehot kertakaikkiaan kesken. Toki, keskellä taloa asuu iso leivari, mukamas varaava avotakka, puuliesi, sekä lisäksi vielä puukiuas saunassa, eli puita polttamalla tämä kämppä kyllä saadaan lämpöiseksi, mutta näin yksinään asustelevalla reissaajalla ei piisit piruummin lämpene, niin silloin olis kyllä viime talvena holodna iskenyt, jos en ilmalämpöpumppua hankkinut.

Oikeasti olen ollut tuohon ostokseen todella tyytyväinen. Lämpöä tulee ja se leviää ympäri taloa todella hyvin. Lisäksi, kun suihkun jälkeen jättää pesuhuoneen oven auki, niin suihkutilakin kuivuu nopeammin. Ja vielä, kun malttaa leivarin lämmäyttää, niin tuo pumppu levittää myös sen lämmön ympäri kämppää varsin mukavasti.

Eli jos nyt ei ihan mahdottoman paljoa sähkölasku nouse, niin minun puolestani saapi pöhistä jatkossakin sen kun sielu sieltää. Niin, ja tiilitalossa asuvana jäähdytystuimintoa ei ole tarvinnut, eli tuo on mulla pelkästään lämppärinä.

Mallina on joku 35nen.. Kirjaimia en muista.
Vastaa lainaten