Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 30.11.2004, 15:54
MrShit:n Avatar
MrShit MrShit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 134
Perusasetus

Vajaavetoinen ja resonoiva suitsa


Tuli tuossa viime viikolla hommattua -87 SJ410 kakkosautoksi lähinnä tyttöystävän käyttöön ja pientä vikaa tuntuu olevan vetolaitteissa. Muuten auto tuntuu hyvältä ja konehuoneessa oli valmiiksi Toyon 4K-kone ja 5-pykäläinen hämmennin.

Eli kävin tuossa viikonloppuna pyörittää kevyesti isommalla parkkipaikalla kokeilumielessä ja jotenkin tuntuu että neliveto ei oikein ota kiinni. Liukkaalla kun lähtee paikaltaan ylämäkeen niin en huomaa mitään eroa onko takavetona vai nelurina? Suttaa takarengasta vaan minkä kerkiää... No, päätin tarkistaa peräöljyt ja vajetta oli ainakin edessä ihan mukavasti. Uudet 80W-90 öljyt eteen, taakse ja keskelle, mutta mitään suurta eroa vetoon ei mielestäni tullut.

Värinät ja meteli kyllä pieneni jonkin verran eli aika kuivana edellinen omistaja on sillä ajellut (metsästysauto). Tuohan resonoi 60-70 km/t kohdalla aika rajusti. Löysin jonkun topikin aiheesta, mutta hukkasin sen jo . Takaluukun pellit rämisi mukavasti n.70 km/t, mutta se loppu öljyn vaihdon jälkeen. +80km/t hiljenee taas, mutta jotain pientä rallatusta kuuluu läpi...

Lisäksi en saa kytkettyä hidasta nelivetoa päälle. Jos vetää kepin oikealle ja eteen menee vaan neutraalille, eikä yhtään pidemmälle. Eli käytössä on vaan nopea neliveto ja takaveto. Kannattaisiko ottaa jakovaihteisto irti ja katsoa tarkemmin?

Voiko tuota resonassia kokeilla vähentää esim. kokeilemalla kardaaneja eri asennoissa? Luin että ne on tehtaalla tasapainotettu ja jos niitä ei laita samoille kohdille takaisin niin alkaa resonoimaan?

Nämä nelurit ja ylipäätään maastoautot on uutta mulle, joten saa valistaa ihan rautalangan avulla .

Vastaa lainaten