Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
@Jyrden:
No eihän kaikkien tarvitse kaikesta pitää, eikä se olekkaan mahdollista.
Ja mitä nissanin koneiden kestävyyteen tulee vrt. Mitsu. Niin tosiasiahan menee niin, että viimeiset 10 vuotta asia on ollut vähintäänkin päinvastoin.
Nissanin esim. pickupin dieseli on harmillisen kuuluisa siitä, että 100tkm välein voi tulla täydellinen yllätys, ja samalla täydellinen tuho. Koneessa on sen verran paha suunnitteluvirhe, että Nissanin puolesta koneen tehot melkein kaksinkertaisetttiin vahvistamatta tiettyjä paikkoja, josta sitten aiheutui hyvin tälläkin palstalla tiedossa oleva ongelma. Sitten uusien Hiluxien turbo ongelmista puhumattakaan.
Kansiongelmat taas vaivaa aivan kaikkia 80-luvun alumiinikantisia tuon tyypin dieseleitä, ei todellakaan pelkästään mitsuja. Tojotan isommissa dieseleissä varsinkin 80-sarjalaisessa on myös hyvin tunnetut perusteelliset ongelmansa. Ja ainakin vanhemmissa tojotan maastureissa oli laatikko herkkä niissäkin, jos 5:ella erehdyttiin vetämään kärryä.
Perät taas on tunnetusti Mitsussa astetta vahvemmat mitä muissa.
Kaikista autoista löytyy omat heikkoutensa ja 80-luvun maasturin ostaminen on aina täysin arpapeliä, aivan kokonaan merkistä riippumatta. Ostit minkä tahansa, noin vanhan auton ollessa kyseessä, autot ovat yksiöitä ja niitä on voitu kohdella miten vain.
Mutta yhteenvetona voidaan sanoa, että mitsun ongelmat on varmasti parhaiten tiedossa, olihan se selvästi myydyin 20 vuotta putkeen Suomessakin. Eli, ns. hylkimisestä ei voi mielestäni aikanaan myydyimmän ja ostetuimman kohdalla puhua.
Autoja myydään ja ostetaan mielikuvilla, ei faktoilla. Tojotaan yhdistetävä mielikuva on kestävyys. Nämä mielikuvat on luotu markkinoinnilla.
|
Oli miten oli, niin mulla Kingi sai 100tkm sellasta käsittelyä, eikä siit saanu mitään hajalleen... TD25 moottorinen, ja ostin tos pari vuotta sit toisen samalla moottorilla olevan ja siin mittarissa reilusit yli 400tkm... Koneen vaihtovat, kun jättivät letkua irti et pääs öljyt pihalle ja kakkoselta laakerit sököski siit siinä...
Ja tarkotat sitä Nissan/Renault moottoria, niin eihän se oo enään sama kone, kun toi TD25/TD27 mootttorikaan. Ja sinnekkin ku kerran korjaa, niin ei tarvi toista tehdä heti 100tkm jälkeen. Pistetään ARP:n pltit ja laakerit, niin loppuu sen moottorin paukkuminen.
Aukasin ton Nissanin koneen, ja kampurassa on TUPLASTI enempi vastapainoja ku Mitsun vastaavassa moottorissa ja sit mitä ollu auki Nissanin 2.0 dieselitä, niin niissä on silmin huomattavissa eroa ku vertaa noihin ENITEN DSL:tä suoltaviin VAG:n kampuroihin jne enempi tavaraa valmiina. Ja kestää turbon pistää kylkeen vaik ois vapari alunperin ja n 400tkm ilman mitään vikaa alakertaan... Ja ahtoja kuitenkin 0,7bar... Ja kyseisellä koneella tehtaalta tullessa tehoa n.75hp kampuralla ja penkistä otettu pyöriltä 0,7barilla 114,7hp... Ja tässä ahtimenan Holsetin työkonemallia imu n.50mm ja pako 60mm... Ja säätöjen jällkeen n. 150hp tehoa ja vakio sisuksilla. Kytkin suurin ongelma kestossa, mutta vaihteisto kestää ja on ORKKIS, ja vetarit ehjänä.
Ja sit vielä ihetellään et Mitsuista paukkuu kampuroita poikki...
Vaihteistot susia syntyessään... Kaks vaihtesistoa menny vähän jälkeen 100tkm jälkeen, joista toisen sai korjattua ja toista taas ei... Takuuseen sai osat silloin, ja senkin painostaen. Kolme L200 vaparia ajossa ja yks Pajero... Ja oli merkki vaihtuun (no ei itellä, vaan asiakkaalla).
Kattelee hintoja, niin Mitsut halvempia järkiään ku Nissan ja Toyota... Hinta ratkassu UTTA ostaessa.
Mitä taas tulee uusiin Toyotiin, niin käyttiksenä D4D koneella oleva Avensis -00 ja mittarissa rapiat 445tkm... Itellä n. 40tkm ollu ja kerran laturiin hiilet tarvinnu laittaa ja taa jarrukengät... Kengät siksi, kun pinta lähti irti. Normaalit öljyn vaihdot tehty ja suodattimet vaihdettu. Velillä taas muuten samanlainen mut -02 ja ei siinäkään oo ollut ku normaalit huollot ja kulumisen takia vaihdettua osaa... Ja tässä n. 350tkm...