Espace
Itsellä on kolmoskoppainen Renault Grand Espace 2.2dT koneella. Noissa Espaceissa on muutamia vältettäviä moottoreita, muuten ovat ihan toimivia laitteita. Kolmoskoppaisissa (97-02) 2.2dCi koneessa on paljon vikoja (mm. turbo, suuttimet ja EGR-venttiili). 3.0L V6 on hieno, mutta huoltokulut korkeahkot (esim. sytytystulppien vaihtoa varten kone otetaan alakautta ulos!). Vanhempaa 12V 3-litraista ei saa ostaa, laatikko ei kestä. Hyviä moottoreita ovat sitten 2.2dT diisseli ja nelaribensakoneet, erityisesti 2.0 16V on yllättävän taloudellinenkin.
Muuten kolmoskoppainen Espace on huikea innovaatio. Esimerkiksi korikehikko on upottamalla kuumasinkitty, sinkkiä autossa jotain 20 kiloa! Kehikon päälle on sitten liimattu muoviset koripaneelit. Konepelti on sentään peltiä, ja useimmiten reunasta ruosteessa.
Ehdottomasti kannattaa ostaa juuri Grand-malli, jotta saa 30 cm lisää tavaratilaa. Tähän autoon on oikeasti todettu mahtuvan seitsemän henkeä ja matkatavarat. Tai vaihtoehtoisesti seitsemän henkeä ja kokonaiset Emmaljungat. Takimmaisella penkkirivillä on tosin ahdasta yli 190cm kavereilla.
Neloskoppaiset Espacet ovat Renaultin valmistamia ja perinteisesti pellistä tehtyjä. Kuutosdiisseliä ei saa ostaa, eikä 2.2dCi dieseliä. 2.0dCi:t ovat OK. Muutenkin ennen faceliftiä (5/2006) tehdyt autot ovat luotettavuudeltaan arveluttavampia, faceliftissä laatu parani selkeästi. Karalaahareille hyvä valinta, 2000kg perävaunumassa.
|