Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja EZU
Neuvokaa amatööriä. Kyseessä Nissanin Z24 moottori, 8 venttiiliä ja 8 tulppaa. Kansipahvi palanut 3/4 sylinterin välistä(tyyppivika).
Nyt purettu moottorin etuosa auki ketjun kiristimen takia ja pitäis alkaa kasaamaan moottoria. Kansi tarkistettu.
Ongelma on että miten olisin aivan varma että "ajoitus" on oikein eli venttiilit ovat oikeassa vaiheessa suhteessa kampiakseliin, toivottavasti viisaammat ymmärtävät mitä tarkoitan. Nokka-akselin rattaassa numerot/mahd asennot 1,2,3 kampiakselissa olevassa rattaassa on joku merkki"kolo", lisäksi ketjussa on yksi hieman vaaleampi lenkki?
Olisi mukava saada varmuudella ekalla kasauksella toimivaksi, on nimittäin helvetin moinen homma toi koneen purkaminen tohonkin asti ulkona.
|
Ketjussa käsittääkseni pitäis olla kaks vaaleampaa lenkkiä (tarvike ketjussa jotenkin muuten merkitty)(kahdella nokalla olevissa koneissa 3 eriväristä lenkkiä)
1. Pyörität koneen siten, että 1. pytty on yläkuolokohdassa (mäntä korkeimmillaan) (kun kampiakselin päässä oleva kiilaura osoittaa ylöspäin pitäis olla yläkuolokohta (kts.liitekuva))
2. Laitat ketjun värjätyn lenkin kampuran merkin kans kohalleen
3. nokka-akselin päässä pitäis merkki saada ketjun värjätyn lenkin kans kohalleen.
nyt pitäis olla ajoitus kunnossa.
Ennen kuin rupeat kovin sitä kantta ähkäsytiukkuuteen laittamaan tarkasta kuitenkin että 1. pytyn mäntä on edelleen yläkuolokohdassa (kokeile tulpan reiästa pitkällä meisselillä ja varovasti samaan aikaan kampuran päästä konetta pyörittämällä. Ei nyt tartte välttämättä pyörittää, riittää että haetaan se yläkuolokohta.) ja samalla tarkastat kannesta, että 1. pytyn molemmat venttiilit pysyvät kiinni.
Liitteenä on Primeran ketjun asennus kuvatus, joka on siis twincam, periaate on sama