Näytä yksittäinen viesti
Vanha 18.08.2010, 09:41
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Perusasetus

Mulla on tuota teboilin SHPD 15w-40:stä rangeissa (sekä daily driverit että maastoauto, kaikissa nykyään 3.9 pata, yx matavapuristeinen katalysaattoripaska ja loput kax normaali korkeapuristeisia), ei valittamista. Polttoaineena olen käyttänyt E95 (DD:t) ja E98 (porttaakikikotin). Pojan suikkaan (1.3 Samurai) laitetaan kans samaa soppaa kunhan öljynvaihdon aika tulee.

Sama öljy siis kesät talvet, kun aika usein (lähes aina) pakkasilla on mahdollisuus käynnistää auto roikan nokasta. Ja vaikka ei oliskaan, moottorin/akun/piuhojen/startin/jne. tulee olla kunnossa että auto käynnistyy silloin kun sen tarttee käynnistyä.

Öljynvaihtoväli on ollut vuoden (DD:t) tai kax (maastoautot), kilometrejä en ole seurannut ollenkaan, luultavasti käyttöautojenkin kilsat jää huomattavasti alle valmistajan suositusten, mutta kun en suosituksia muista niin evvk.

Ilman tieteellistä tuskimusta olen ajatellut että tiisselikoneisiin tarkoitettujen luikasteiden hyvä pesukyky ei varmaan ole haitaksi vanhoissa bensakoneissakaan. Mutta mitään vaativuusluokitusten tarkisteluita en ole tehnyt, olen noudattanut periaatetta että jos jotakuinkin sopivat liukasteet (moottori/vaihteistot/perät jne.) tarkistaa ja vaihtaa tarpeex usein niin se on parempi että just parasta sotkua käytetään maksimiaika/kilometrit eikä kertaakaan tarkistella välillä.

Ja nuo tepoilin öljyt (shpr, fluid-d, hypoidi) on ainakin minusta aika edullisia 20l pöntöissä ostettuna, 50-100e purkki taitaa olla kaikki laadut mitä itse olen tarvinnut, vai olikohan kovan askin vaihteistoöljy (gl-4) yli satasen? Montakohan vuosikymmentä muuten menee että saa 20l astian tuhlattua yhden maastoautonpoikasen laatikkoon? Muita laatuja menee tasaisemmin ja enemmän, porttaalikikottimessa on yksinään liki 20l hypoidiöljyä (etuperä 5l, takaperä 4l, porttaalipoksit 4x vajaa kax, jakis pari-kolme litraa).

-Paavo
Vastaa lainaten