Itse rakensin Pohjois-Suomeen Omatalon 2007, tai aloitin 2006. Aloin tehdä taloa todella tiukalla budjetilla, sillä en halunnut napata järetöntä 200 t€ lainaa, mikä olisi ollut liikaa tulotasolleni.
Omataloon päädyin hinnan ja laadun määräämänä. Omatalossa on monia seikkoja tehty paremmin, kuin esim muissa vastaavissa. Talohan toimitettiin pienelementtinä ja tein pystyksenkin itse. Sokkelin valun jälkeen valoin lattiapinnan, jotta elementin pystytyksen jälkeen sain nostella sisäseinälevyt yms sisälle suojaan. Sokkelin pystytyksestä meni 14 päivää ja talo oli vesikatossa.
Koko roskalle tuli hintaa 105 000 euroa. Sisältäen talon 105 neliötä sekä talon yhteydessä olevan talli-varaston 50 neliötä. Tämä hinta vaati kuitenkin paljon työtä. Käytännössä tein kaiken muun itse paitsi: Sähkötyöt, kosteiden tilojen vedeneristykset ja pesuhuoneen laatoituksen sekä IV-koneen asennuksen. Aikaa kului 8 kuukautta, jonka aikana tein vielä leipätyötä, eli raksalla piti kulkea töiden jälkeen ja kaikki lomat sekä viikonloput.
Talopaketti maksoi 29 000 ja suurin yksittäinen kustannus oli rinnetontista johtuen maarakennus, johon upposi noin 10 000.
Hintaa saa tiputettua tarkalla budjetoinnilla ja kulujen seurannalla. Sisähommissa saa poltettua rahaa aivan älyttömästi, mikäli uskoo kaiken mitä mainosmiehet sanoo. Esimerkkinä keittö. Tilasin keittiön pieneltä yksityiseltä liikkeeltä. Koko keittiökalustus maksoi 3900 euroa, sisältäen muuten myös kodinhoitohuoneen. Puustellista sama paketti olisi ollut 13 400 euroa! Eli kannattaa miettiä tarkoin mistä ostaa. Laadullisesti tämä nykyinen keittö ei häpeä puustellille pätkääkään. Kodinkoneet tilasin virosta... Hinta oli noin 60% halvempi kuin paikalliselta ja kalusteet kuljetettiin samaan hintaan kotiin saakka.
Nyt kun tätä taloa on tullu asutettua muutama vuosi, voi tyytyväisenä todeta että kaikki laskeminen kannatti. Nyt lainaa on jäljellä enää reiu 80 tonnia ja erät on järkeviä, joten tätä voi maksaa yksinki.
|