Viestiketju: HDJ:n käyntiongelma
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 16.08.2010, 23:26
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Niin se muisti pettää, ei pitäs koskaan vedellä hatusta, hyvä että Captainil oli kirja kotona... Ja ei tosiaan kannata naputella säätöä jos kerta omistaa säätötyökalun. Kyllä se minustakin kuitenkin ajotuksen puolelle taitaa mennä tuo onkelma.

Tää nyt alkaa olla jo jo vähän OT, mutta en kyllä vieläkään laita kättäni kovin syvälle taskuun omien suuttimien kanssa. Toki uusi on aina uusi, mutta nekin maksaa jotain, eikä ihan vähän ymmärtääkseni. Minun puolesta joku voi vaikka ostaa kokonaan uuden auton jos suuttimet piiputtaa. Mutta, sen takia ne välyksen arvot mitataan heittokellolla jossa on pallomainen mittauspää ettei pienet kolot vaikuta mittaukseen. Jos taas kolot on niin isot että ne alkaa tuohon mittaustapaan vaikuttaa, on osat jo muutenkin tosiaan vaihtokunnossa. Mittaustekniikka on kyllä minulle tuttua niin mekaanisella kuin sähköisellä puolellakin.

Olen kuvitellut, että ns. delivery valve (Toijota ainakin käyttää tätä nimitystä) siellä pumpun ja suuttimelle lähtevän putken vällissä pudottaa paineen putkessa ruiskutuksen jälkeen ja estää jäkivärähtelyn, suuttimen tyypistä riippumatta. Jossain kirjallisuudessakin olen nähnyt niin väitettävän. Minulla oli sivistyksessä aukko.

En tiedä mikä paine siellä koneen käydessä ensin on, tuo selostus perustuu vain suuttimen täysin maallikkona tehtyyn mekaanisen toiminnan havainnointiin tukeutuen korjaamokirjan vaihtelevalla menestyksellä tehtyyn käännöstekstiin, eli kun suuttimen neula nojaa paineettomana vapaasti istukkaansa, siihen vaikuttaa yhden jousen voima, ja kun se paineen vaikutuksesta on liikkunut jonkun aikayksikön jälkeen sen 0,08mm, siihen alkaa vaikuttaa toisenkin jousen voima, niin putkessa vaikuttava paine oletettavasti kasvaa. Niin luulisi äkkiseltään. Neulan ja nesteen hitausvoimat ja nesteenkin vähäinen kokoonpuristuminen noilla paineilla ja paineennousunopeuksilla saattaa arvatenkin muuttaa tilannetta käytännössä. Mutta eihän se muuta miksikään sitä, että ohjeen mukaisesti tehtynä se toimii niinkuin pitääkin, pomppikoon miten pomppii.

Jos auton valmistaja antaa virallisessa merkkikorjaamoilleen tarkoitetussa korjaamokirjassa seikkaperäiset ohjeet suuttimien korjaamiseen, en edelleenkään ymmärrä miksi se ei muka onnistuisi, etenkin kun näin toimien moottorin toiminta on sen jälkeen ollut moitteetonta omien ja muiden korvien, silmien, takapuolen ja A-katsastuksen konenenän puolesta, mitä vielä vaaditaan? Sen tonnin tai kaksi jollekkin työn "virallistamiseksi"?
Jos parin illan työllä säästän tonnin, ilkeän kyllä sanoa kenelle tahansa, että tein itse ja säästin. Kuten sanottu, ymmärrän hyvin, että halukkaita tekijöitä on vähän, työ on kuitenkin suuri ja lisäksi tulee vastuu niiden toimimisesta, en tarkoita ettei niitä osattaisi tehdä.

Riitäköön tuo suuttimista minun osalta, en oikein jaksa uskoa, että tässä tapauksessa ne on syynä kuitenkaan.

Timop
Vastaa lainaten