Kaksi taloa olen itselleni rakentanut 2003 ja 2007 ja kolmatta suunnitellaan parhaillaan.
Mahdollisesti aloitus ensi syksynä.
Talopakettien puolelle sen verran kallistuin, että ainakin elementit tehdään kuivassa hallissa ja vain pystytys vaiheessa on "sään armoilla". Kuitenkin elementit on hyvin suojattu ja suojausket poistetaan vasta aluskatteen asennuksen jälkeen.
Aivan noviisi en ole talon rakentamisessa muutenkaan, vasara, kires ym ym. pysyy kädessä ja olen ollut parissakin talopaketti yrityksessä töissä.
Suurin osa talopaketti firmoistahan on larsleevin poikien omistuksessa ja siinämielessä asiakkaan kannalta joskus hankalaa=lue, rahat pois periaatteella.
Se on totta, että pitkästäpätkästä tehty talo tulee halvemmaksi.
Täällä etelässä ainakin rakentamisessa katsotaan pitkälti aikataulua eli mahdollisimman nopeasti.
Tämäkin kyseinen talo missä asun valmistui aloituksesta 5kk, eikä ole avaimetkäteen periaatteella. (230m2)
Taloni ovat toimittaneen Tupatalo Mäntsälästä ja Lapplitalo jostain ooolun läheltä ja seuraava ehkä Plania (Iin Fasadi).
Kiteytys:
Jos on aikaa rakenna pitkästä.
Jos on rahaa tee kivitalo.
Jos haluat asua kesämökissä tee hirsitalo.
Jos haluat talon tekemättä mitään ylimääräistä tilaa avaimetkäteen.
Jos yrität säästää rahaa ja tehdä itsekkin tilaa elementit.
Jos haluat asua työmaaparakissa tilaa älväri.
HUOM. Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ei tarkoituksellisia haukkuja toisten taloja vastaa.
|