Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 15.08.2010, 20:32
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Ja sitten jakiksen akselia auton alla rälläkällä lyhentämään. Tuplanivelkardaanin joustovara on ruhtinaalliset 3", eli jotain 80mm. Kun mittaa jouston aukeneman auto pyörillään ja sitten takapää maasta irti (siis lehtijouset roikollaan), niin aukenema lisääntyy vain vaivaiset 3-4mm, eli jotain 1/8"!

Kannattaa muuten olla noiden mittojen kanssa tarkkana. Kardaanin ohjeen mukaan akselia pitää kyhentää niin paljon, että tuo 3" joustovara tulee käytetyksi kokonaan. Järki siis lyhennyksessä käteen. Tätä lyhensin n. 1", olisi riittänyt puolikas. Silloin akselin pään karkaisu olisi vain poistunut. Nyt rälläköin muutaman ekan millin ensin pikkurälläkällä - jotta karkaistu booriakseli alkaa katketa ja sitten loput "sytkyllä" lyhyellä metalliterällä, ettei porattava kohta karkene. Olisi varmaan mennyt ihan rautasahallakin. Apukuski vaan penkille, kone käyntiin, pakki päälle (EI KAASUA!) ja rälläkkä laulamaan. Kässäri tietysti päälle ja pulikat etupyörien molemminpuolin ettei tule pirssi päälle.



Pätkä pois ja reikää päähän. Appiukon avustuksella meni vielä suoraankin. On meinaan melkonen akrobaattifakiiri, joka tuon reiän ja kierteen itsekseen poraa auton alla. Suuresta maavarasta huolimatta työasento on tosi veemäinen ja voimaa reiän tekoon tarvitaa sikäli paljon, että jos vielä suoraan meinaa saada, niin sivustapäin pitää johkun opastaa ettei tule kyljestä läpi! Alkureikä kannattaa tehdä yoken reikää hyödyntäen niin isolla poralla, mitä reikään mahtuu. Me tehtiin 30mm syvä kierrereikä ensin 2.5mm, sitten 6mm ja viimeinen 8mm. Loota asentoon "P", niin akseli ei pyöri mukana. Vaikka reikä ei ihan keskelle sattuisikaan, niin viimeisen porauksen keskikohtaa voi vielä säätää jonkun millin sivuun ennen kierteen tekoa. Muuten tulee ongelmia kiinnipulttauksessa. Tärkeintä on tehdä kierre akselin suuntaisesti.



Sitten vain 3/8 kierre. Ensin terä poralla niin pitkälle kuin menee (toinen katsoo vierestä että menee suoraan) ja sitten loput jakarilla vääntäen.



...ja siellä se on yoke paikoillaan kierre liimalla kiinni.



Loput asennuskuvat tulee, kunhan saadaan jousien riipparit kiinni. Taitaa joutua irrottamaan vetokoukun ja tankin panssarin... EDIT: ÄLÄ ******SSÄ IRROTA!!! Riipukkeet irtoaa ilmankin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 19.08.2010 18:19
Vastaa lainaten