Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arppa
Olen aukonut volkkarin/volvon D24 koneita parin vuoden aikana ihan tarpeeksi. Ja varma tieto on että alunperin turbottimissa lohkoissa ei ole mäntien öljysuihkuja. Lisäksi ensimmäisen sukupolven D24 lohkot on alimitoitetuilla m11 kannenpulteilla ja ne ei kestä 150+ hv vaadittavia ahtoja, tästäkin on kokemusta. Ja ensimmäisen sukupolven koneiden kansi on myös erillainen kuin sen jälkeen tulleissa. Ja nuo ekat D24 oli valmistuksessa 79-81. Sen jälkeen on tehty oikeilla m12 kansipulteilla.
|
Millaiset nuo volkkarin männän jäähdytyssuuttimet ovat? Ovatko ne lohkon öljykanavaan ruuvattu, tai prässätty erillinen osa? Onko lohkon valussa eroa vanhemmissa ja uudemmissa malleissa, vai onko niissä vain koneistus ero? Ovatko isommat kannenpultit M12 (eli 12x1.75), vai M12x1.5?
Nuo M11 (M11x1.5) kannenpultit ovat samoja, kuin esim audin bensa viitos koneissa. Niitä on tullut pideltyä, mutta noita diesel kuutosia ei.
Muistaako joku 244 volvoja, kahden litran VAG viitosella? Ne olivat sairaan nopeita.

Heti kohta tulikin tuo "mahtava kuutonen" tilalle.