Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Hienoa että saadaan uusi lehti markkinoille. Mutta en voi sanoa että enkö olisi hieman hämmentynyt. Kuka muistaa vanhoja topikkeja jossa ilmoitettiin edellisen alan lehden tulosta. Innostus oli vähintäänkin yhtä suuri! Ala sai uuden lehden ja kaikki oli uutta ja hienoa. Näin on nytkin. Ala oli 7 vuotta sitten kasvussa, kuten oli koko talous. Mutta nyt on asiat toisin. Raha on tiukassa ja etenkin mainontaa katsotaan yhä kriittisempien suodattimien läpi. Pienen marginaalin harrastelehdet eivät ole se alue, johon mainostaja haluavat satsata. Nyt halutaan paljon kontakteja ja kerralla.
On mielenkiintoista että uuden lehden tekijät eivät lähteneet tekemään lehteä 4x4-magazinen pohjalle, jolla oli jo olemassa oleva tilauskanta. On totta että entinen omistaja ei hoitanut tätä vaihto-operaatiota kovin mallikkaasti, mutta olisihan sielä ollut edes tilaajia, joita laskuttaa?
En lue Offipalstaa ihan niin aktiivisesti, että osaisin luetella jokaisen uuden lehden avustajan meriittejä, mutta joitakin tuttuja listalla oli. Hienoa että esim Nalle on mukana kuvioissa. Tosin Nallen projekti jutut olivat yksiä niistä jotka kaipaisivat kehitystä 4x4-magazinesa. Mutta sarjakuvat olivat taas niitä, jotka saivat lehden nousemaan postijälästä pinnalle heti saapumispäivänä!
Yksi asia mitä hieman oudoksun, ovat mönkijät. Kun vuosia 4x4-magazine on saanut sapiskaa mönkijöiden esiintymisestä lehdessä, on todella outoa että uusi lehti ottaa ne mukaan kuvioihin? Mönkijä-lehti on erittäin laadukas julkaisu alallaan, vaikkakin toimittajien ammattitaito on ajoittain kyseenalaistettu, onko järkevää edes yrittää samalle alalle? Vai onko kyseessä puhtaasti mainostajien kalastelu, marginaalilehden kustannusten kattamiseksi?
Eikö olisi ollut järkevämpää lähteä tekemään puhtaasti autolehteä, tyylillä Venäjän Offroad-drive? Eli heti alkuun kehiin kunnon autojuttuja ja laadukasta uusien autojen koeajomateriaalia. Näin olisi saatu suomeen aikaiseksi puhtaasti autoihin keskittynyt offroadjulkaisu.
Toivotan kovasti tsemppiä uusille yrittäjille. Haluan kuitenkin muistuttaa että pitäkää mielessä taloudelliset realiteetit. Ilman mainosmyyntiä ei ole lehteä. Tai voi olla, mutta tämä vaatii että yrittäjällä on syvä lompakko.
PS. Alan ihmisenä olisi kiva tietää hieman lehden teknisiä tietoja. Eli painopaikka, taittosofta, taittaja, paperi, jne..
terveisin
ADHD Med yellow defe
|
Muutamia vastauksia... vanhan lehden hinta oli meidän tietojen mukaan aika rankka, ottaen huomioon että siellä oli paljon tilauksia ja osa pitkiä sisässä. Emme koskaan suoraan kysyneet hintaan, kun muutaman mainostajan kanssa juteltuani oli selvää, että on parempi aloittaa puhtaalta pöydältä.
Itse alussa myös mietiin nuita mönkijöitä, kun en niistä oikeastaan tiedä. Tein siten aika kattavan soittokirroksen eri mönkijäpiireihin ja vastaus oli aika selvä, uutta tarvitaan. Ja myös tekijöitä löytyy. Se oli itsellennikin aika yllätys, mutta nyt kun on hahmottonut mikä on uuden lehden mönkärilinja niin ymmärän syyn. Toiseksi aikamonella autoharrastajalla on myös mönkijä. Plus tietysti mainospuoli.
Mielestäni suomessa on autolehtiä ihan riittävästi, jotka käyvät nuita nelivetomalleja ihan kiitettävästi läpi, Ja, joilla on isot resurssit. Venäjän Off Road Driven kaltaista, niin jos et ole tiennyt senkin linja on muuttunut erittäin radikaalisti eli nykyisin se on valtavirran lehti, ja ensimmäisen kerran tuottaa omistajalleen jotain rahaakin. Edes Vitalilla ei ole varaa polttaa rahaa. Toisaalta vanhan ORD mukaisiin autotestauksiin et Suomessa saisi yhtään autoa maahantuojalta. Muistini mukaan kerran TM testasi uutta LandCruiseria oliko se satanen, Ravijoella vakioluokan safarin yhteydessä ja auton palautuksesta nousi kuulemma helvetinmoinen haloo. Käsitykseni mukaan Yhtyneet Kuvalehdet maksoi auton alustavauriot (siis spoilerit, yms härpäkkeet) ja auton uudellleen maalauksen.
Painopaikka on Eestissä, ohjelma vissiin PhotoShop, taitosta ja designista Susanna vastaa, paperi on samanlaista kuin ruotsin lehdessä ja nidottu. Painamiseen, jos haluaa saa menemään omaisuuden...mutta todettiin että jos kerran skandinavian suurimman off road -lehden eli Ruotsin 4WheelDriven myyntiä se ei haittaa niin tuskinpa meidänkään. Eiköhän ne jutut ole tärkeämpiä...
nyybinä myllis