Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 06.08.2010, 00:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yritetäämpä sitten ......


Etsiä koneesta tyyppikilpi ja kokeile sijoittaa se tuohon nettilinkin sivulle

http://www.briggsandstratton.com/mai...nual_and_more/

tai

http://www.briggsandstratton.com/mai...index.aspx?buy

Tuolta vois löytyä hyvällä onnella k.o kytkentäkaavio ja jopa ohjeita sen testaamiseksi.


Ja tuo PEE :n kommentti "...melko uskottavaa ja "selkokielistä" !!! ":

- Pistin tuossa pikkasen tietoa mikä tuo toimintaperiaate noissa on, koska tuo ei missään nimessä
ole aina näin simppeliä "jännitykset ja ämpärit vaan kohilleen... "

Tokihan voi se onnistua tuurilla, mutta nuo sähköosat on sikäli vittumaisia, että jos säädin tai kytkentä on väärä, se voi polttaa mm. latauskäämin.

Noissa k.o kaltaisissa lataussysteemissähän toiminta on seuraava: vauhtipyörän kestomagneetit
magnetoi latauskäämille sähkötehon, ja säätimellä korjataan tulos jälkikäteen (helvetisti yksinkertaistettu)

Auton latureissa nuo kestomagneetit on korvattu sähkömagneetilla, jonka magnetointia säädin säätää
ulostulojännitteen mukaan.



Ja itsekkin voi tutkia mikäli innostusta riittäs:

Minä mittaisin yleismittarilla, että onko tuo toinen johto maadoitusjohto tuolle säätimelle?

Onko säädin metallikuorinen, esim alumiininen ripa, ja tuo yksi johto on suoraa sähköisesti tuossa
metallikuoressa? (Koska noita b&g moottoreita käytetään kaiken maailman muovirunkoisissa kapineissa,
tuo säätimen maadoitus voitais hoitaa moottorin kautta, akku tietenkin maadoitetaan erikseen moottoriin esim. metallirungon kautta)

Jos tuo on säätimen maadoitusjohto, ja toinen johto näyttää käydessä 18v, niin silloin
tuo säädin voisi olla tuo puoliaaltosuuntaaja ja varustettuna tuolla jännitteen rajoitustoiminnalla.
tuo paljon komponentteja sisältävä piirilevy vois olla kytkentä, jolla tuo zenerdiodin ominaisuus on tehty
halvemmilla komponenteilla.

Ja korostan vielä, että ohjeet on apuna päättelemään mistä on kyse, sovelletaan omalla vastuulla:
jos halutaan olla varma lopputuloksesta, niin kone kyytiin ja valtuutettuun huoltoon ja vastuu
jakaantuu kahtia: Omistaja vastaa laskusta ja liike vahingoista (siis periaatteessa).

Joskus taannoin virittelin perämoottoriin jännitteen rajoittimen Toyotan mekaanisesta jännitesäätimestä,
Muutin kytkennän niin, että kun jännite nousi yli 14v niin silloin sähköt kytkettiin Ladan lämmityslaitteen etuvastuksista kytkettyyn tehovastukseen, ja silloin "kulutus nousi niin isoksi, että jännite ei päässyt karkaamaan taivaisiin, sopivalla kuormalla säädin ei pärissyt jatkuvasti, kylläkin ajoittain.
Vastaa lainaten