Niin ei lataa?
Kannattais selvittää millainen se alkuperäinen säädin on/oli toiminnaltaan, sillä sehän voi olla ehyt, ja vastaavasti puola on palanut tai johto on poikki.
Montako johtoa moottorissa olevasta latauskäämistä lähtee säätimelle(ja runkoon)
Arvelisin että yksi ainut johto, (ja kela maadoitettu toisesta päästä), jolloin säädin pitää sisällään
ainakin yhden tasasuuntausdiodin, jolloin "säädin" on vain motukka akulle menevässä johdossa.
(akulle menee vai puoliaaltotasasuunnattu latausvirta, säätöä ei ole, akku kiehuu ja rajoittaa sitäkautta)
seuraava mahdollinen on yllämainitun tasasuuntausdiodin jälkeen on lisätty Zener-diodi(kytketty akun +napaan menevän johdon ja maan väliin).
Zener diodin toiminta periaate on, että se ei johda sähköä ennen kuin latausjännite kasvaa liian suureksi, esimerkiksi 14,5 volttiin.
Kun jännite pyrkii nousemaan yli 14,5 voltin, niin zener johtaa ylimääräisen sähkön maihin, eli muuttaa sen lämmöksi.
seuraava on sitten jo oikealla tasasuuntaajalla varustettu säädin yllä mainitulla zener-diodoilla varustettuna
Tuo tasasuuntaaja voi olla ainakin joko 3-vaiheinen, tai yksivaiheinen, joko keskipiste tai tasasuuntaussillalla toteutettu.
Ja paremmissa vehkeissä on jopa hakkurisäätöinen tai ohjatulla tasasuuntaajalla toteutettu säädin/tasasuuntaaja.
Eli kytkentäkaaviota etsimään.
Jos kytkistä ei löydy, auttaa tuo johtojen etsiminen ja mittaamalla selvitetään tuleeko tuolta latauskäämiltä vaihtosähköä runkoa vastaan, vai peräti johtojen välistä vaihtojännitettä.
Siis yleismittari AC-alueella ja jos säädin on irtikytketty niin tuolta tulee suuuruusluokkaa 15 volttia
12v järjestelmässä.
Uskosin että tuo ajettava leikkuri on tuo tasasuuntausdiodi ja zener
Kertokoon kuka paremmin tietää
|