Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 04.08.2010, 00:12
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Pikkuserkku osti viime talvena sellaisen vm 2000 2.5TDI Caravellen, Automaattilaatikolla ja vielä linja-autoksi rekisteröitynä.

Autoa on huollettu säntillisesti uudesta alkaen, mutta siitä huolimatta siihen jouduttiin vaihtamaan Uusi automaattilaatikko n. 80tkm. paikkeilla.

Nyt autolla oli ajettu hippasen yli 300 tkm, kun laatikko alkoi lyömään "jumiin".

No, eihän siinä auttanut kuin pistää traileri Sprintterin perään ja hakea Folkkari pois Pyhäsalmesta (Savosta) Tampereelle.

Puolisen päivää purin autoa, jotta saatiin kone & laatikko yhtenäisenä pakettina tallin lattialle.
Pelkkä laatikko ei mahtunut sitten millään konstilla taipumaan, kun aina otti joku paikka vastaan.
4-sylinterisissä koneissa varmaan toi laatikko lähtee ihan issekseen irti.

Parolan ExPertillä oli kalenteri täynnä seuraavaksi 2 vkoksi, mutta hän epäili "takimmaista Planeettaa" vaivan aiheuttajaksi.

Ennen kuin otin laatikon alas, niin otin vartavasten laatikosta öljyt pois pohjaropun kautta.
Sieltä tuli kokolailla tasan 1L mustaa kuraa, joka sitten kaadettiin näytteeksi limpparipulloon.


Tuossa kun olen omaa projektiautoa rassaillut, niin siinä on suunnilleen samankokoinen laatikko kuin tämä Folkkarin laatikko on (Audi 200 Turbo 2.2L 5 syl. -90, joka syö öljyä reilut 3L).

Jostain ulkomaanelävien foorumeilta löysin tietoa, että toi Folkkarin laatikko pitää täyttää piripintaan, sitten käyttää lämpimäksi n. 35-45*C, vatkata vaihteita eri asentoihin aina 10 sekunnin välein ja sitä mukaa täyttää laatikkoon lisää öljyä. Sitten kun ei enää mene enempää öljyä looraan, niin kone edelleen käynnissä laitetaan täyttöproppu kiinni ja vasta sitten sammutetaan auto.

Eli Folkkarinkin automaattilaatikkoon pitää saada sopimaan se n. 3L uutta öljyä öljypohjan aukaisun jälkeen. Jos loora on ollut ihan kuivana remontin jäljiltä, niin silloinhan sinne menee se n. 6,5 - 7L tavaraa.

Todennäköisesti tämäkin laatikko on pilattu asiantuntevissa Tamperelaisissa merkkiliikkeissä, kun ei olla osattu laittaa oikeata öljymäärää sinne laatikkoon...

Tapaus on vielä kesken, mutta joku onnekas voi tälläkin tarinalla välttyä oman laatikkonsa täysremontilta.

Keski-Suomalainen merkkiliike määräsi uuden laatikon hinnaksi 4.000€ + työn osuus 1.000€= 5.000€...

Siihen rahaan jo vähän itsekin ruuvailee ja vaihtelee öljyjä "ennaltaehkäisevästi"...

Edit: Tuossakin koneessa oli imusarjassa merkintä "ACV", mutta lohkon yläreunassa, suunnilleen keskellä konetta (alipainepumpun alapuolelta) löytyi merkintä "AUF"...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 03.09.2010 14:51
Vastaa lainaten