Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 03.08.2010, 20:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja sähkökytkennöistä


Nuo Bosch-laiset on varustettu sisäisellä säätimellä, ja sehän tarkoittaa sitä että laturin
latausvirtaliitin pidetään siinä latausjännitteessä, olisko se nyt vaikka 14 Volttia

Jos sähköjohdot on ohuehkot, ja pitkät niin jännitehäviö muodostuu ongelmaksi, sillä jo alle 1 voltti saa aikaan sen että akut eivät lataannu.

Eli ratkaisu tuohon olisi se, että otetaan tuosta ulostulosta useampi johto:
-1 auton käyttöakulle ( 2x laturin nimellistehon kokoisen sulakkeen kautta)
-2 auton alkuperäisille sähköille (noin 50A sulakkeen kautta)
-3 lisävarusteille, kuten apupitkät, kattovalot yms, 1,5 X maksimivirtaa vastaavaa sulakkeen kautta
-4 vinssin akulle/akuille 2x laturin maksimivirran kokoisten sulakkeiden kautta

Noiden laturien latausvirta riippuu suuresti kierroksista, kannattaa miettia remmipyörien kokoa tarkkaa:
Voisitteko pistää kuvia noiden laturien latausvirta/kierrosluku kuvaajia vaikkapa yv?

Ja kaikkien johtojen poikkipinta-ala pitää olla iso, unohtamatta sitä miinuspuoltakaan (jos kone ja akku on maadoitettu koriiin, niin silloin ne kaapelit pitää vähintään tuplata, mieluummin 4x tai enemmän poikkipintaa.)

Ja lopuksi: jos kaapelikenkä juotetaan johtoon, niin johto katkeaa tärinästä juuri siitä tinantun/tinaamattoman rajasta! (itse tinaan pelkästään liittimen pultin puoleisesta päästä, ja käytän kunnolla lämpöä ja juotosnestettä (IKH:lta ostettu Weller merkkinen, olisikohan ollun 10 mL ja makso 4e)
ja juotos suojataan kutistesukalla, siten että se ei pääse tärisemään juotoksen/liittimen rajasta.

Ja sitten se loppu kaneetti:

Tuo Bosch:n sisäisellä jäähdytyksellä oleva laturi kestää kosteulla ja kovaa käyttöä paljon paremmin kuin nuo
korvaavat, ja vanha kunnon ulkoisilla tuuletin siivillä oleva Bosch kestää paremmin myös lämpöä....
Vastaa lainaten