Niin Laatokan ympäriajosta en tiedä, mutta ainakin Les Vepskiy ajettiin gps -koordinaattien ja tietokoneella olevan kartan mukaan eli kilpailijat sai roadbookkina 220 gps -koordinaattia + 10 tarkastusaseman koordinaatit sekä tietokoneeseen ladattavan karttapohjan alueesta. Reitin yhteispituus oli n. 530km ja ajoaikaa 72 tuntia. Johon piti 24 tunnin välein pitää pakollinen 6 tunnin tauko. Voittaja oli se joka suoritti reitin nopeiten.
Ensivuonna kun Les Vepskiy kuuluu Trophy Raid Finnish Gulf -Cuppiin luokat ovat original (max .rengaskoko 32"), standard (max.rengaskoko 36") ja modified (max. rengaskoko 40"). Meikällä on nuo säännöt englanniksi jos joku haluaa. Toimivat vinssit ja sähköjärjesjestelmät erittäin suositeltavia sekä satelliittipuhelin yhteydenpitoon. Boggeri tai "traktorikuvio" rengas paras. Original luokassa en tiedä nuista rengaista millä ajavat, mutta mitä karkeempi sen parempi (venäjän muta on savista). Les Vepskiy on edeltä käsin vaativin nuista kisoista. Sen reiteistä osa on "helpohkoa" "metsäauto"tietä, sitten joen ylityksiä, suon ylityksiä, pitkiä mutaspooreja myös ylämäkeen... kiviä ja kallioita vähemmän. Reitti on vaativin nuista Trophy Raidin Finnish Gulf Cupin -osakilpailuista. Jos tuohon kotimaiseen merrasmäkeen vertaisi niin original ajaisi merrasmäen standard -reittejä, standard ajaisi sitten modifiedin reittejä ja modifiedille ei merrasmäessä sitten ollutkaan omaa reittiä niinku vaikeusskaalalla suhteutettuna. Sen voi päätellä osaksi jo nuista rengaskoko eroista. Niin standard -luokassa on porttaaliautoile määritelty max. rengaskooksi 33" jotta nuo vakioakseli autot pääsisivät porttaalien jättämistä urista.
|