Kartion
saa suhteellisen helposti ainakin lähes täydellisesti, kunhan malttaa tehdä säädöt pitkittäiskelkkaan
ja harjoitella ensin johonkin akselinpätkään; tehdään ensimmäinen arvaus, tai otetaan nivel ja kopioidaan siitä kulma, ja sorvataan kartio ja kokeillaan kummasta päästä ahistaa (pitääkö seuraava olla jyrkempi/loivempi).
Varteen kartion on syytä sattua kerralla, sillä korjausmahdollisuudet ovat heikohkot.
ja jos ei halua hitsata edes noita pieniä heppejä, niin pultataan tuo varsi esim 40cm halkaisijaiseen
laippaan(jonka saa sorviin nätisti kiinni) johon hitsattu esim jatkomutterit sopiviksi kiinnikkeiksi.
Kolmas, ja helpoin on porata varteen esim. 2mm suurempi reikä 2 mm vaille läpi (ja läpi taasen 2 mm pienemmällä terällä) ja alkuperäinen kartio sorvataan sopimaan tuohon isompaan reikään ja tuo holkki kiristetään oikealle paikalle nivelen kiristyksen yhteydessä.
tuo isompi poraus pitää onnistua hyvin, sillä jos pora alkaa tärisemään niin reikä ei ole pyöreä ->ei pysy kunnolla kiinni.
Ja nämähän on vain metsäkäyttöön tarkoitettuja virityksiä
P.S jos tuo varsi irtoaa pakasta, niin se tulee LUJAA vaikka kierroksia olisi vähän.
|