Alkuvuodesta rantautui saksasta tuollainen kohtuu kilometreillä oleva cruiseri tuohon pihaan.
Vuosimallia -98 ja reilusti alle 200 tuhatta mittarissa. Kaikki muu tuntui toimivan hyvin paitsi takalukon kytkentämoottori.
Olihan se hiukan turhan matalan ja vaisun oloinen näöltään joten helppoa ja nopeaa piristystä haettiin OME:n +40mm ja +150kg alustasarjasta ja hieman isommista rinkuloista.
Vanteet vaihtuivat 17" ja päälle revittiin nokian vatiivat mutakuviolla koossa 33/12,5.
Ulkonäkö kohentui ja ajettavuus nousi ihan uudelle tasolle...
Vaikka tuo sarja todellisuudessa nostikin 60mm niin ainakin tässä yksilössä se on varsin pehmeä ja mukava ajettava jopa ilman kuormaa.
Sitten olikin aika odotella kesää ja lämpimämpiä kelejä jatkaa puuhastelua.
Ja saipahan haalittua joitakin osia valmiiksi hyllyyn odottamaan.
Kesä tuli ja vähän turhankin lämmin...
Kuitenkin jostain löytyi aikaa ja viitseliäisyyttä jatkaa projektia.
Ohjelmassa seuraavana 50mm korinkorotus.
Ennen:
Jälkeen:
Itse korotus oli hyvinkin yksinkertainen ja kivuton toimenpide.
Netistä löytyi etukäteen muutamakin selostus toimenpiteestä ja mahdollisista ongelmista.
Ohjausakseliin tilasin valmiin jatkopalikan ameriikan maalta ja muuta ei sitten oikeastaan tarvittukkaan.
Putsarilta lähtevään ilmaputkeen pieni jatko ja ylävesiletkuun pieni jatko. Alavesiletkuun riitti asennon vaihto. Noitakaan ei olisi tarvittu jos olisi laskenut syyläriä korotuksen verran mutta itse halusin jättää sen mahdollisimman ylös.
Tuulitunnelista raapaistiin reikää alareunasta 5 cm syvemmäksi niin sekin sopi alkuperäisiin kiinnikkeisiin.
Takapuskurin tukirauta jätettiin pois ja paikoilleen laitettiin vain korissa olevat tuet ja kiinnikkeet. Tuohon on kuitenkin tulossa
jotain vahvistusta tulevaisuudessa.
Etupuskuri on toistaiseksi irti ja odottelee näinä päivinä saapuvaa kengurumaan tuotetta joka nielee sisäänsä vinssin.
Samassa sessiossa korvattiin ruosteen syömät vanhat takavalot motonetin led valoilla.
Uudet valot eivät ihan sopineet vanhoihin upotuksiin joten vanhoista valoista sahattiin pohjat pois, maalattiin lasit mustaksi ja ruuvattiin uudet päälle kiinni. Lopputulos ei oikeasti ole ihan niin huono miltä kuvissa näyttää.
Koria korottaessa tankki nousi mukana mutta sen panssari ei... pikkusen mittailua ja 7cm panssaria ylemmäs.
Reunasta siivu pois ja uudet vahvemmat kiinnikkeet. Samalla hitsailtiin muutamat vahvistukset sisä ja ulkopuolelle.
Huomattavasti alkuperäistä parempi ja mukavasti ylempänä. Kaipaa vielä maalia...
Talvella tehdystä korotuksesta johtuen vetarien kulmat olivat aika jyrkät ja ainakin jonkinlainen apu löytyi etuperän madalluspalikoista. Olikohan noi tuuman palikat ja yhtään isommat ei olisi kyllä enää mahtuneetkaan. Vaikutus kulmiin oli myös huomattava ja etupäästä jotenkin kevyemmän tuntuinen ajossa.
Jottei kaikkea maasta ylöspäin työntyvää tarvitse pelätä niin ratkaisuksi löytyi veli venäläisen valmistama pohjapanssari.
Asiallisen oloinen 3mm tavarasta taiteltu ERITTÄIN hyvin paikoilleen sopiva kokonaisuus.
Ainut pieni sovittelun paikka oli tuo etuakselin lasku joka vaati panssarin ensimmäisen palan kiinnityksiin pienet holkit väliin.
Muuten kaikki 4 palaa asettuivat hyvin paikoilleen. Panssari loppuu jakolaatikon taakse eli kaikki tarpeellinen on hyvin suojattuna.
Takaa revittiin kallistuksen vaimennin pois hieman niinku koemielessä... vaikutus normaaliin ajoon oli aika mitätön joten saattaahan se sieltä unohtua pysyvästikin. Sanoisin että perästä tuli jopa pehmeämpi pienissä kuopissa ajaessa. Sellainen terävä lyöminen loppui. Tosin pitää huomioida että korotuksen jäljiltä sekin oli melko erikoisessa asennossa...
Alussa mainittu takalukon rikkinäinen moottorikin vaihtui samalla uuteen.
Nyt sitten odotellaan etupuskuria saapuvaksi jotta saisi vielä vinssin nokalle. Sen jälkeen katsellaan sitten seuraavaa paikkaa...helmaputket, kattotelinettä,työvaloa,ja ties mitä muuta...
Loppuun vielä yksi kuva "koeajosta". Testissä siis takalukko

Ja tuossa siis ilman vakaajaa.