Viestiketju: Tallinne
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 22.06.2010, 20:29
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä tuohon muoviin.

Elikkäs nykyään kun on koneellinen ilmanvaihto talo alipaineistetaan hieman eli jos ja kun on höyrysulussa reikiä niin ilmanvirta käy ulkoa sisään eli silloin ei tiivisty vettä eristeeseen.
Juuri tämän alipaineen takia hieman hengittävä paperi toimii kosteusteknisesti joten kuten.

Itse en kyllä näe mitään järkeä kiskoa ilmaa ja sen mukana eristeestä hiukkasia sisäilmaan.

Enti vanhaan kun ei ollut hajua (eikä näy kaikilla olevan nykyäänkään) miten kosteus käyttäytyy rakenteessa ja kun ei ollut konellista ilman vaihtoa niin talot oli ylipaineisia ja ilma kulki sisältä ulos tiivistyen rakenteisiin ja aiheutti luonnollisesti kosteusongelmia, hometta jne.
Lisäksi rakenteissa ei ollut tuuletusrakoja esim. ulkovuorauksissa.

Hirsitaloja ei kannata sotkea tähän tiiviys keskusteluun, koska niitä ei vain voi vertailla.
No joo ... Kyllä tuo ulkoa sisään tuleva ilma on poikkeuksetta kylmempää kun sisäilma , joten vuotokohtaan syntyy kyllä kosteutta !!!

Ja ennenvanhaan oli jokaisessa talossa tulisijat joita käytettiin talvella ja kesällä joka päivä > eli kun puu palaa se tarvitsee ilmaa > näin ollen sisätilat alipaineistuu tämän seurauksena !
Korvausilma tuleekin sitten sieltä mistä helpoiten sisään pääsee ...vähemmän hallitusti.
Olen siirtänyt ja purkanut useita vuosisadan alussa tehtyjä hirsitaloja , pääsääntöisesti nämä talot on pilattu 70- ja 80-luvun remonteilla . Originellitilassa olevat hirsitalot ovat hyväkuntoisia , mikäli niissä on tiivis / ehjä vesikate ja riittävän korkea kivijalka

Tästä hirsitalo asiasta olen samaa mieltä !!! Harva ku harakanpesä , 1998 valmistunut ja päivääkään en ole katunut !!!
Vastaa lainaten