Ensimmäinen asetus käsittelee nimensä mukaisesti ajoneuvoliikennettä tiellä. Toinen asetus käsittelee ajo-oikeutta. Ja asetuksissa puhutaan eri massoista, siitä johtuu sekavuus..
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
2 § (11.7.1997/670)
Määritelmiä
3.
Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon
todellista kokonaismassaa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa.
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon
kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
jne..
Ajokorttiasetus
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845
5 § (5.1.1996/2)
Ajokorttiluokat
B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon
kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän
kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon
kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;
E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin;
Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa.
Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.