Kyllä se vesi siellä temppunsa tekee, eli peräöljy menee IHAN tahnaksi, kun sitä sinne vähän menee...
Oli sen muutaman kerran linja-autoissa peräölpät kaivettava ulos, kun oli murikka ruostunut puhki, ja hitaasti vettä meni öljyn sekaan.
Ja nuo renkaat tekevät myös sen, ettei perä pyöri niin kovasti kuin ennen (ellei ole tiheemmät perävälitykset), jolloin öljy ei kauheesti "kierrä" perässä ja varsinkin pinjonilla, niin alkaa pinjoni kuumenemaan "ylemmästä" laakerista.
Lisäksi isot renkaat aiheuttavat lisää vastusta (momenttia) lautaspyörän hampaisiin, joka tarkoittaa korkeampaa lämpötilaa!
Suosittelisin ajamaan esim Castrol TAF-XJ 75W-140 GL-5 öljyillä (tätä itsekkin käytän, koska normi 80W-90 meni n.1500km ajon jälkeen mustaksi, samoin jakiksessa oli samaa ongelmaa), jonkä jälkeen ajettu n. 4000km ja öljyt olivat aivan puhtaat lukuunottamatta pieniä kokkareita kun tasauspyörästö mureni tuossa vähän aikaa sitten...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
|