Käyrien luku?
Onko missään ollut juttua noiden käyrien tulkitsemisesta? en löytänyt yht´äkkiä.
Älkää repikö pelihousuja, sillä minä en aidosti ymmärrä noita allaolevia suhteita.
ja jos nuo tehot, esim häviötehot, heittelee noin paljon mittaajasta/dynosta riippuen,
niin silloin se voi aiheuttaa täysin perusteetonta remontin tekoa kun etsitää hukassa olevia
30hv:tä vaikka ne todellisuudessa on "mittavirheessä"
yksi tapa tutkia tuota tehonpuutetta, on mitata sitkeyttä esim. nelosella kiihdytetään 60-120kmh, ja mitataan aika. ja pyydetään kaveri tekemään sama toisella samanlaisella autolla, mittarivirheet ja renkaat huomioiden.
Onko molemmat autot automaatteja/manuaaleja?
Noin maalaisjärjellä ajatellen tuossa matin dynolapussa on jotain häikkää.
Keräsin matin ja lc-95 taulukoita yhteen ja sain seuraavaa:'
LC-95: 2200rpm-> pyorä 60hv, kone 70hv, häviö 10hv
matti : 2200rpm-> pyorä 70hv, kone 100hv, häviö 30hv
LC-95: 4000rpm-> pyorä 60hv, kone 90hv, häviö 30hv
matti : 3800rpm-> pyorä 85hv, kone 150hv, häviö 70hv
(matti : 3000rpm-> pyorä 90hv, kone 135hv, häviö 50hv)
Tuo matin hävioteho 70hv = on yli 50kw ja vaikka se jakaantuu vaihteistoihin ja perään ja renkaisiin,
niin tuo määrä lämpöä on liikaa! laatikko suoraa sanoen palaisi. (ainakin jos ei mitään nimenomaista jäähdytystä, luulen minä)
Ja tuossa matin käyrästössä häviöteho kasvaa samassa suhteessa kierroksiin, vaikka vääntömomentti pienenee tuolla ylakierroksilla.
Tuossa lc-95:n lapussa tuo hukkateho "paremmalla" tasolla.
Joskus taannoin jäi mieleen, että hyvän hammaspyörävälityksen hyötysuhde on 98%
Kun dynotatte noita autoja, niin kokeilkaapa paljonko rengaspaineiden nosto esim. 1,5kg ->3kg muuttaa arvoja?
Ja tuosta toyota4x4 lapusta en saa mitään selvää, teho ja vääntömomentti varmaan ristissa, sillä lapun
alareunassa lukee wheelpower musta ja torque punainen.
Suurin teho on aina maksimivääntömomettia suuremmilla kerroksilla, joten tuosta lapusta lukisin käyrältä
125kw ja 390Nm. tekstit kertoo muuta.
|