Morjensta pöytään ja tervetuloa foorumille!
Paljon on jo hyvää infoa tullut, mutta lisätään nyt vielä omakin lusikka soppaan.
Osta ehdottomasti HJ, jossa on lukkoakselit. Meidän perheessä oli HJ yli 20 vuotta jossa ei lukkoja akseleilla ollut ja se oli suurin puute maastoon mentäessä. Lukkojen lisääminen jälkikäteen tulee myös yleensä turhan kalliiksi. Tekniikka näissä kestää hyvin, mutta hitsaushommilta tuskin pystyt välttymään.
Korottamiseen löytyy useampia eri vaihtoehtoja:
- Korinkorotus, joka on helppo tehdä itse, kustannukset ~100e. Hyvää tietoa korinkorotuksesta löytyy
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60057 (linkissä 4runner/hilux korin korottamisessa, mutta samat säännöt pätee kaikkiin autoihin.
Alustaa voi korottaa seuraavilla tavoilla:
- Alustasarja, hinnat liikkuu 1000-1500e tietämillä. Tämä tietysti se ajo-ominaisuuksien kannalta paras vaihtoehto, mutta jotkin korotusjouset saattavat kuulemma lässähtää kasaan jopa parissa vuodessa. Alustasarjoja HJ:hin myy käytännössä jokainen kotimainen offroad-kauppias.
- SOA, eli operaatio, jossa akselit siirretään lehtijousien alapuolelle. Tämäkään ei tule kalliiksi, mutta teettää eniten työtä ja vaatii tietämystä asiaan. Ongelmana saattaa olla se, että auto nousee liikaa ja katsastusmies ilmaisee erimielisyytensä. Myöskään vanhoilla kulahtaneilla jousilla ei ajo-ominaisuudet ole välttämättä parhaasta päästä. Kuvia ja tietoa löytyy hieman ainakin täältä:
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/soa2004.htm ja
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm
- Kierrejousien lisääminen lehtijousien avuksi. Tämä tulee halvaksi, mutta jousituksesta tulee herkästi kovan puoleinen. Aiheesta juttua täällä:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65893
Ei muuta kuin rohkeasti tutustumaan, koeajamaan ja lueskelemaan netistä lisäinfoa!