Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 29.04.2010, 23:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Selvennös:


Jos ajat sillalailla että takimmainen aski 1:llä, ja vaihdat ajossa välityksiä etummaisesta laatikosta, niin silloin etummaisen laatikon ulostulossa(ja siis takimmaisen kytkin akselilla vääntömomentti kasvaa
vaihteen välityssuhteen mukaan.
Tästä seuraa että takimmaisen laatikon hammaspyörät ja laakerit joutuu käsittelemään moninkertaisen väännön, ja epäilen niiden kestävyyttä.
käsittääkseni tuossa jeepissäkin 3:n on suora, eli kytkinakseli lukitaan pääakseliin holkilla, voima ei kulje
hammaspyörien kautta)

Itse ajaisin tuommoisella seuraavasti

1. katuajo: jakolaatikko isollapuolella, etummainen laatikko 3:lla, ja vaihteet vaihdetaan takalaatikosta
(voi kokeilla myös takalaatikko 3:lle ja vaihtaa etummaisesta, jos polkee varovasti 1:llä ja 2:lla)

2. siirtymä/kevyt offoad: jakolaatikko hitaalla, etummaainen aski 3:lla ja takimmaisella vaihdetaan.

3.tosi offi, kun edelliset eivät riitä: etummainen laatikko 2:lle (tai jopa 1:lle) ja takimmaisella laatikolla ajetaan.

tuossa jeepissähän tunnetusti liian nopeat välitykset, perät jotain reilu 3 ja jakis noin 2 ja 1:nen suuruusluokkaa 3. (ulkomuistista) joten edellisillä kokonaisvälitys suuruusluokkaa 20
kun esim bj:ssä vakiona noin 40, ja bj:ssäkin vakiona isoilla renkailla kytkin meinaa kärytä, joten tuo sinun 2. laatikko ei ole liiottelua, mutta vedätä varovasti kun käytät etummaista laatikkoa 1:llä ja 2:lla
p.s mulla bj:ssä kokonaisvälitys noin himpun alle 70, ja 38"lla vääntöä sopivasti
Vastaa lainaten