Viestiketju: Turbo topicci
Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 17.04.2010, 13:03
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Niinpä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Teoreettinen tai ei, apusuure se teho on. Kansankielessä käytetyin moottorin "voiman" kuvaaja. Vääntömomentti ja teho vaan ei kulje samaa viivaa, sillä 100 hv:n moottorissa voi olla maksimivääntö 100Nm tai vaikka 500 Nm, toisaalta 300Nm:n moottorista voi löytyä 50 hv tai vaikka 200 hv. Toisaalta vääntömomentti käyrä voi olla laskeva samalla kohtaa kuin tehokäyrä vielä nousee. Vääntömomentti voi myös olla tasainen lähes koko kierroslukualueen, mutta teho ei.

Teho lasketaan mäntämoottorissa (pyörivästä liikkeestä) näin:

Teho = kulmanopeus x vääntömomentti ja tulos on watteja, joka pitää vielä kertoa noin 1,36:lla ja jakaa tonnilla, että saadaan hevosia ulos. Kulmanopeus lasketaan jakamalla kierrokset minuutissa ensin 60:llä että saadaan kierrokset sekunnissa ja sen jälkeen kerrotaan 2xpii:llä, että saadaan kulmanopeus radiaania/sekunnissa. Vääntömomentti on Newtonmetreinä.

Esim. 2000 r/min / 60 x 2 x 3,1416 x 300 Nm = 62832 W -> x 1,36 /1000 = 85,5 hv.

Sitten on vielä hieman eri juttu se mitä välittyy vetäviin rattaisiin. Tässä kohtaa voisi todeta, että suuri vääntöinen moottori ei välttämättä ole sen riskimpi maastoajossa kuin pienivääntöinenkään, niitä pitää/tarvii vaan ajaa erilailla.
Totta töräjät. Sit tohon turpo hommaan palatakseni et erään turpo insinöörin laskelma koskien 2l-t konetta on et 2kg ahto ja syöttö/ahto suhde sama kuin vakiossa olis juurikin 200hv. Olettaen et mekaaniset häviöt ja turpon hyötysuhde ei huonone,käytännössä kuitenkin niin et häviöt nousee mut ahtimetkin on parempia kuin ennenvanhaan. Eli volkkarin padasta 300hv kierroksia nostamatta on mahdottomuus,kuten sekin et ahtopaine on 1bar ja pakopaine 0bar. Tai onhan se mahdollista saada jopa mittari näyttämään alipainetta pakosarjassa mut ei riitä enää mittarin väärä asennus. Samainen ukko ajeli muinoin semmosella 800hv cossu escortilla joka sulatti moottorinsa jos pako putkeen tuli osumaa.
Vastaa lainaten