Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta
Onko sinulla jotain henkilökohtaista Jappea vastaan? Mies on aloittanut muutama vuosi sitten harrastuksen nollasta ja kehitys osaamisen suhteen on ollut huomattavaa.
Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään Jappea kohtaan, mutta hänen toimintatapaansa vastaan on.
Jappe on kehittänyt oman suunnistusohjelman ja tulostenlaskuohjelman CUP-käyttöön, paljonko on maksanut käyttäjille? Luuletko todellakin, että Jappe jää organisatiolle jotakin velkaa? Pikemminkin päinvastoin.
Ei varmaankaan jää velkaa organisaatiolle, mutta vaikka onkin pelkästä mielenkiinnosta lajiin kehittänyt ohjelman fyysisesti itse niin on oletettavasti käyttänyt organisaatiota ainakin jossakin määrin apunaan tiedonkeruussa. Ja kun ei ole itse kisajärjestäjä niin mihin tai kenelle hän sen laskentaohjelman on tehnyt jollei juurikin kisajärjestäjille. Jos ohjelma on Cup-organisatiolle annettu käyttöön ilman ehtoja (esim. "jos lopetan niin ohjelmaa ei saa enää käyttää") niin eipä sen käytöä jatkossakaan ihan helpolla pysty kieltämäänkään. Eri asia sitten on, että organisaatio ei tietenkään voi lähteä laskentaohjelmaa myymään omaan lukuunsa eteenpäin ilman Japen suostumusta, sen kieltää tekijänoikeusmääräykset.
Mies on taatusti tehnyt enemmän töitä suunnistuksen eteenpäin viemiseksi, kuin tavallinen kisaaja koskaan.
Tuosta on paha sanoa muuta kuin, että varmaankin on tehnyt huomattavasti lajin eteen nimenomaan tuloslaskennan parantamiseksi ja nopeuttamiseksi ja tietenkin tehnyt itselleen ja siinä sivussa muille kisaajille erittäinkin toimivaksi kehutun karttaohjelman
Cuppi-päämiehet voisivat kertoa, miksi Jeeppien kaaret hyväksyttiin alunperin sääntöjen vastaisesti, koska se on todellinen syy tähän sekoiluun.
|
Eikös näitä kaarisääntöjä vasta tälle vuodelle tiukennettu samalla kun muutenkin koko Cupsääntöjä tarkistettiin.
Vaikka kaaret ehkä monenkin näitä palstoja lukevan mielestä ovat aivan turhanpäiväiset niin minusta kaariasia on turvallisen harrastamisen kannalta sen verran tärkeä, että siitä kannattaa puhua täälläkin. Tiedän ainakin yhden näistä nykyisistä Jeeppi-miehistä olevan erittäinkin tyytyväinen, että edellisessä ajokissaan oli kunnon turvakehikko eikä pelkkää pääkaarta kun kaatoi sen Kulmakorvessa. Ei välttämättä ajelis nykyisin edes Jeepillä.

Ja miksi puolustan FIA -kaaria. Siksi että niistä on selkeät mallikuvat kaikkien saatavilla ja ne on vuosien mittaan kestäviksi autourheilukisakäytössä todettu.
Offisuunnistuksessa on vältytty suuremmilta onnettomuuksilta ja toivon että niin saadaan jatkaa edelleenkin.
Kulman inhorealisti