Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta
No niin, koitappa paineilmalla pyörittää turbon akselia niin että laitat sen paineilman pakopesään että kompressoripuoli tuottaa vaikka 1,5bar ahtopainetta.
Ei taida ihan 10bar paineilmaa riittää..
Tämä vertaus ihan vain siksi että pelkkä paine ei pyöritä ahdinta.
|
Ei pyöritä ei, se on totta. Mutta mihin se kaikki kaasu katoaa, jos 1 bar ahtopaineella pakopaine on 0? Eli kun koneeseen tyrkätään baarin verran painetta, tuo ilma palotapahtuman aikana lämpenee ja sitä myöten laajenee, niin missä se kaikki kaasu on jos pakopainetta ei ole yhtään? Pienet heitot selittää kyllä turbiinin ja kompressorin kokoero, mutta tollaista eroa ei selitä mikään.
Ja tuohon esimerkkiisi, yhtä hyvin voi kokeilla pyörittää ahdinta puhaltimella joka tuottaa ilmaa vaikka kuinka ja paljon, mutta painetta ei ollenkaan. Ei ahda ei. Ja vielä, ihan vilpittömästi kysyn. Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu?