Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL
Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä:
"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä."
"Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva."
Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..
Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi? 
|
Tuo on oikein tehty dieselpakosarja.
Vaikkakin näköjään käytännön sanelemana ahdin ollut pakko siirtää tuonne taakse, paras olis jos ahtimen olisi saanut heti tuohon keskelle alle.
Esimerkkinä voisin mainita pakosarjan huonontumisen kun tehdään itse ns. pulssi/virityspakosarja, vakioahtimella heräsi alkuper. sarjalla 3000rpm ja uudella sarjalla 4000rpm samalla ahtimella.
Melkoinen parannus siis virisarjalla