Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 08.04.2010, 10:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Suomi on pieni maa ja markkinat pienet.

Itse olen tilaillut 4x4-lehteä alusta saakka ja toivon että jatkaja löytyy. Pieni lehti ei elätä isoa toimituskuntaa, joten jatkajan pitää olla tarkalleen tietoinen taloudellisista reaaliteeteista. Lehden ongelma oli alusta saakka sen huono markkinointi. Ei varmaan kannata ihmetellä miksi lehti leimautui rapankonrällääjien raamatuksi, jos lehteä ei markkinoitu muualla kuin offipalstalla?
Lehti olisi pitänyt alusta saakka tehä kunnon autolehdeksi, jopa pienellä riskillä. Mikäli lehdessä olisi ollut riittävästi laadukkaita autojuttuja ja ohessa hyviä teknisiä offroadjuttuja, olisi lehden tarina voinut olla aivan toinen. Kisajutut yms voi olla kiinnostavia, mutta kuinka monen mielestä? Ehkä niiden jotka ovat kisoissa olleet... Itse olen harrastaja mutta siitä huolimatta skippaan kisajutut aika tehokkaasti. Hyviä reissukertomuksia luen sensijaan hyvinkin mielelläni.

Kun luin tämän topikin, otin esille arkistoistani 4x4-lehden vuosikerrat. Jos muilla on samoja lehtiä, niin katelkaapa historiaa taaksepäin. On helppo huomata että mönkkärit pitivät lehden hengissä. Parhaita esimerkkejä hyvästä lehdestä löytyy vuodelta 2007, jolloin muutamat numerot olivat erittäin hyvää tasoa. Silloin oli kuitenkin nähtävillä se seikka, eli mistä raha tulee. Lehdessä 80% mainostajista oli mönkkärikauppiaita tai maahantuojia.

Automainoksia taisin löytää yhden koko historian ajalta. Mutta eipä ihme. Uusista autoista on ollut juttua, vaan taso on tainnut olla hieman toista kuin ammattilehdissä. Esimerkiksi toinen kestotilauslehti joka kotiin tulee, eli Koneviesti, on tehnyt erittäin kattavia maastoautokokeiluja. Heille pisteeet siitä.

Muita mainostajia on ollut erittäin rajallisesti. Offroadtarvike on aina ollut esillä näyttävästi, ja on luultavasti hyötynyt noista mainoksista. Kohderyhmä on heille juuri oikea. Mainokset joissa on tavallaan lukemista ja näkemistä tuovat lehteen tavallaan sisältöäkin.

Olen nuoruudessani työskennellyt erään jäsenliiton lehden toimituksessa, joten tiedän tiettyjä reaaliteetta lehden teosta.

Fakta on että mainostuloilla pitäisi pystyä kattamaan painokulut ja hieman muitakin kuluja. Tekemämme jäsenlehden painos oli kymmeniä tuhansia ja painokulujen kattamiseen vaadittiin tehokasta ilmoitusmyyntiä.
En osaa sanoa mitä 4x4-lehden painos voisi olla. Oma veikkaukseni on kuitenkin että lukema on alle 5000. Tästä tilaajille menee luultavasti noin 1000 kappaletta. Nopeaa matematiikkaa: 1000 tilaajaa x 30 euroa = 30 000 euroa. Jos tuon jakaa viidelle numerolle jää summaksi 5000 euroa per numero. Jos painos on luokassa 5000, oletan painolaskun pyörivän jossakin noin 5000 euroa + alv. Eli tällä laskutoimituksella, ei tilaajarahat riitä painolaskuun. Mainostajia ei lehdessä ole per numero sitä vertaa että painokulu katettaisiin. Entä sitten irtonumeromyynti. Mikäli irtonumeroja menee kaupaksi normaali määrä, mikä voisi tässä tilanteessa olla esimerkiksi 2000 kappaletta. Arvonlisäveron ja jakeluorganisaation proviision jälkeen tuosta jää lehden tekijälle luultavasti noin 3 euroa per myyty lehti. Tämä kertaa 2000 ja ollaan summassa 6000 euroa. Ja kun ollaan tehty tätä matematiikkaa voidaan heittää perään palkkakustannukset, riippuen tietysti maksetuista korvauksista, on tulee lisäkulua noin 30 000 euroa...

Nämä lukemat ovat täysin arvailua, mutta vuosien takainen työ lehtien parissa, ja myöhemmin mainostoimistossa on opettanut sitä ja tätä. Eli koitin vain tuoda esille sitä faktaa että lehden tilausmyynti tai irtonumerot eivät ole avainasemassa talouden kannalta, mainokset ovat. Tämän vuoksi on lehden olemassaolon kannalta ollut olennaista pitää mukana mönkijöitä.

Toivon kuitenkin että lehdelle löytyy tekijä. Itse katselen lehtien tekemisiä aidan toiselta puolelta. Eli olen yleensää se henkilö joka lähettää mainoksia eri julkaisuihin, sillä nimikkeenää on lyhyt rivi aakkosia. Hieman näkökantaa omaavana osaan kuitenkin sanoa että uuden kustantajan tulee pitää mielessä muutamia faktoja:

- ykkösprioriteetti lehden tekemisessä on ilmoitusmyynti.Jos ei ole mainoksia, ei ole lehteäkään. Tai toki voi olla lehti, mutta tuskin kovin laadukas tai sitten kustantaja tekee hommaa harrastuksena, josta ei nosteta korvauksia.
- Lehteä pitää pyrkiä markkinoimaan. Monet mainostajat tekevät päätöksiä ilmoittamisesta myös sen perusteella miten lehteä markkinoidaan. Tämä luo uskottavuutta.
- Liian kapeakatseinen näkökulma ei tuo mainostajia. Juttuja pitää pyrkiä tekemään tavalla, joka saa myös asiaan vihkiytymättömän lukemaan lehteä.
- Toimiva nettiversio on tärkeä, mutta siitä ei saa tulla kuluja, joita ei voida pistää markkinoinnin piikkiin. Pikemminkin nettiversion tulisi lisätä tuloja mainosten muodossa.

Mitä tulee muihin julkaisuihin suomessa. Mönkijöille on lehti, mutta se ei sano, etteikö myös muut julkaisut voi kirjoittaa aiheesta. Vrt tilanne TM ja Tuulilasi. Täytyy muistaa että mönkkärimarkkinoilla liikkuu raha. Tractor power on ehkä maailman kummallisin lehti. Toimistollemme tulleet näytelehdet on käsitelty lähinnä vitsinä, mutta hymy on hieman hyytynyt kun olemme nähneet lehden myyntilukuja...
Mutta miehet lehden lukijana on otettu tarkkailuun ja meidänkin toimistolle on tullut jo tiedot uudesta julkaistavasta miestenlehdestä, jossa on ilmeisesti aiheena myös maastoautot. Kysymys ei kuitenkaan ole autolehdestä, vaan yleisestä lukemistosta. Tällä lehdellä on kuitenkin uskottavuutta, sillä kustantaja on esittänyt markkinoointisuunnitelman, johon kuuluu muun muassa mainontaa TVssä sekä Radio Rockilla.

Onnea tulevalle kustantajalle ja toivotaan että lehti menestyy tulevaisuudessa.

Terv

ADHD Med yellow defe
Vastaa lainaten