Viestiketju: alustamassan irroitus
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 04.04.2010, 18:50
Rekisteröimätön
Guest

Cool

Mulla on ollut isoon rälläkkään monenlaisia teräsharjoja. Olen ollut siinä käsityksessä, ettei minkään ainakaan halpis pikkurälläkän kapasiteetti riitä tehokkaaseen massanpoistoon jos joudutaan vähän isompia pintoja käsittelemään?

Liekö aika tässä tapauksessa kultaamisen sijaan ruostuttanut muistot kun jäi noista Mersun pyöränkoteloista sellainen mielikuva, että homma on aika ähräämistä ja paskaa lentää naamaan, hiuksiin ja hengitykseen.

En tiedä pystyskö hiekkapuhalluksesta kehittämään sopivalla rakeella, riittävällä ilmalla ja paineella massan poistoon sopivampaa menetelmää. Siinä on nimittäin hyvänä puolena, että raitisilmakypärän kanssa näkee mitä tekee. Ensimmäset puhallukset tuli tehtyä säkistä imevällä pistoolilla ja se ei puhdistanut mitään hankalia pinnoitteita, vaan enimmäkseen jotain helppoja ruostepaikkoja vaikka pintapelleistä. Sitten tuli omatekoinen puhalluskello 1" 1/4 ilmakanavalla ja toistaiseksi 1" puhallusletkulla ja se laajansi käyttömahdollisuuksia. Esimerkiksi kaikennäköiset pakkeloinnit lähtee helposti.

Tuli keittiörempan yhteydessä maalattua Inertalla ja Teknodurilla yksi astioiden kuivausteline, jota ei huvittanut vaihtaa muunlaiseen kun vanha istui hyvin paikoilleen. Vanha muovipinnoite oli huonossa kunnossa. Sitä joutui puhaltamaan aika kovasti hiekalla, että lähti pois, mutta onnistui kohtuuhyuvin kuitenkin. Mielessä kävi jos saman olisi tehnyt isossa raepuhalluskaapissa sellaisilla rakeilla, jotka puree muoviin paremmin ja rakeita voi kierrättää, tämähän olisi ollut ihan järkevä menetelmä vaikka suurempaankin kuivaustelinemäärään.

Palatakseni Mersun PVC massa-asiaan, välttämättä kaikkeahan ei tarvi poistaa jos massa on kunnolla kiinni terveessä pellissä. Riittää, että pystyy poistamaan massan kunnolla huonoista kohdista. Huonot kohdat tietysti eniten juuri siellä missä on mahdollisimman ikävä työskennellä vaikka rälläkällä...

Uudemmassa autossa olen ratkaissut asian, etten laita sinne sellaisia aineita, jotka ei lähde kuumaversipesurilla tai hiekkapuhaltamalla. Pesenkin sen joka vuosi ja suihkutan sitten kotelonsuojaa, öljyä tai tervamaalia fiilisten pohjalta.
Vastaa lainaten