Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 28.10.2003, 09:46
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus


Terve Saku,

Olen mielenkiinnolla (ja kauhulla ) seurannut projektisi valmistumista netitse...
Kokoonpanosta ja osista olisi kysymyksiä...

Ensiksi....
Missä/kuka on valmistanut single planen päällä olevan "mutkan"?
...varmaan arvaatkin miksi tätä kysyn...

Lainaus:
quote:

Jotakin tuollaista, pitää kokeilla kun pääsee ajelemaan kunnolla. Tuohon vaikuttaa moni muukin asia, esim ahtopaineen ohjaus ja turbiini. Tarkoitus olisi ettei vehje luistele holtittomasti tai ainakaan tarpeettomasti. Jos ahtopaine nostetaan kerralla 3000rpm kohdalla, pito irtoaa helposti. Jos taas painetta nostetaan kierrosluvun mukaan, voi suurtakin huipputehoa hyödyntää. Luistaessaan turbiini lisää vääntömomenttia, äreä on siitä ongelmallinen. Pito irtoaa helposti keskikierroksilla ja siitä huolimatta teho on alhainen (teho/painosuhde kertoo kiihtyvyyden, ei vääntö). Vääntö rikkoo vetolaitteet ja irroittaa pidon, mutta on pakollinen paha jotta tehoa tulee. Mitä enemmän on kierroksia, sen vähemmän tarvitaan vääntöä.
Moni pitää tätä turbomoottorin ominaisuutta toivottavana... mutta isolohko+turbo yhdistelmä
tuottaa vääntöä niin paljon että se asettaa kampuran takaisiin osiin sellaisen voiman että sopivia komponentteja on vaikea jossei mahdoton löytää..
Kuvaamasi voimantuotto saavutettaisiin helpommin keskipako-ahtimilla... mutta niissäkin on omat ongelmansa..


Lainaus:
quote:
Vetolaitteiden vaatimuslista on: ei luista, varmat ja nopeat vaihdot, vaihdot kaasua löysäämättä, sopii radalle ja vartille, kokonaisvälitykset matka-ajoon järkevät, kestää koneen väännöt, mahd kevyt ja vähän tehoa hukkaava.

Turbiini on lähtemässä lähinnä sen takia että en pidä sen luistosta ja väännön lisäyksestä, enkä kyllä hitausmomentista ja tehonhukastakaan. Koneen voimaan ja takarenkaiden pitoon ei saa mitään tuntumaa. Esim 1000-2500rpm säätö on hankalaa kun koneelle ei saa kuormaa. Levykytkin tilalle. Askiksi kävisi 5spd kova aski, mutta noilla väännöillä hinta menee about 10ke luokkaan, eikä sekään sovellu kuin kiihdytyskisaan. TH 350-700 sekä uudemmat 4spd ovat ehdolla askiksi. Miksei myös lenco yhdellä kepillä rakennettuna. Kestävät, eivätkä maksa mahdottomia (jos nyt 20-50tmk aski&kytkin ei pidä pahana .
Manuaalivaihteistoa joka kestäisi 1000lbs/ft on vaikea löytää... ainakin liikutaan kestokyvyn äärirajoilla. (siis ns. normaali manuaali ei lenco yms.)
Mutta muutama vaihtoehto löytyy...
White Racinging Race ZF-6speed ja Tremec TKO 5 speed cryotettuna voisivat olla mahdollisia.
Näidenkin vahvistettujen vaihteistojen väännönkestokyky on pienempi kuin suunnittelemasi 1000lbs/ft mutta tuon väännön täysmääräinen käyttö katurenkailla tulee olemaan jokatapauksessa sanotaanko "haastavaa"

Olet varmaankin seurannut corvettefoorumin vastaavia rakentajia Montyä ja Merlin:ä?
...näyttäisi olevan tuo voimansiirron rakentaminen lähes yhtä haastavaa kuin itse moottorin..
4l80E +gearvendors overdrive näyttäisi olevan käytetty vaihtoehto...

-J-


Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten