Tervehdys!
Ilmeisen hyvin samanlaisesta koneesta on kyse kuin J613CM eli myöhemmin 812CM / 913CM kaivinkoneen peruskone. Meillä tosin on koneena käsittääkseni 903:sta tuttu kone eli ei 1102-sarjaa, jossa joku hepo enempi. Voimansiirto on kaiketi sama momentinmuunninhässäkkä ja koppina toimii se lennonjohtotornin mallinen riittävän tilava perheohjaamo. Ajoreleissä on joskus häikkää ja rattiviiksi ei silloin aina tottele jne. Silloin on mentävä lokasuojassa olevalle sähkölaatikolle koputtelemaan. Vähän riskialtis mysteeri se on vanhempana, eikä kaiketi edes ihan halvinta ja helpointa korjatakaan. Perus rele-sähköhydrauliventtiilihommaahan ne toki on, mutta pitää vain toivoa että toimii ja toimii. Itselle on jäänyt mysteeriksi just se, että miksi "maantiepuolella" kone menee vaan eteenpäin eikä pakita lainkaan. Meillä ei kaiketi sitten alennusvaihdepuoli toimi viiksestä vedettäessä.
Olen myös ihmetellyt samaa, että eipä sillä paljoa pykälää kepistä vaihdeta ajettaessa. Joskus hyvällä onnella ja kokemuksen taidolla onnistuu heittää vaikka kolmoselta neloselle maantielle siirryttäessä, mutta yleensä vastsukseksi saa vain pelkkää rutinaa ja pykälä menee silmään vasta pysähtyneenä jne. Aika moinen voimanhukka se muunnin ajettaessa muutenkin on.
Kuormaaja nostaa sitten ainakin meillä reilusti sen 3 tonnia. En ole koskaan nähnyt väkevämpää etukuormaajaa. Sillä on nostettu lavalta yli 4,5 tonnin painoista venäläistä sorviakin, eikä ole vielä "tuntunut missään". Lähinnä etuakselin kesto huolettaa eniten (2-veto). Vastapainonahan tuossa on kaivuriosa.
TT
|