Äkkiseltään mietittynä tuo 34 centtiä kuulostaa aika rajulta ja sitä se kyllä onkin.
Ja miksi?
No tällä hetkellä jokainen sora-auto,työmatka huoltoauto hj,ja humppakuutio mersu paku,maksaa veroa 24/7 eli senkin suurimman osan ajasta jolloin se huilaa,ja jolloin sillä ei ajeta.
Tuon potin kun jakaa tällä hetkellä myytävän dieselin määrällä niin siitähän se sitten muodostuu.
Ja mikä parasta niin todennäköisesti dieselin kulutus tulee laskemaan koska hinta nousee,ja sellainen kulutus joka on kiikunkaakun että kannattaako ajaa bensalla vai diisselillä siirtyy bensaan.
Ja tästä aiheutuu lisää korotus painetta koska se veropotti tulee pienentymään.
Jos nyt jonkinlainen muutos pitää,ja pitää tehdä,niin se olisi kai sellainen että henkilöautotkin verotettaisiin käyttövoiman osalta samoin kuin pakettiautot.
Ja sitten se "pieni" korotus siihen dieselin valmisteveroon.
Silloin se kokonaispotti pysyisi helposti samana.
No mitä sitten kuorma-autoille?
Koska niissä kulutus on suurta,niin oikein mitoitetulla valmisteveron korotuksella voisi sen käyttövoimaveron poistaa niiltä kokonaan.Tällöin myös kustannukset olisi helpommin laskettavissa.
Ugh.
|