Kari Salmelainen ystävällisesti kutsui minutkin teemaistiaisiin, tilanteen ollessa se mikä se on, joudun teen kuitenkin nauttimaan yksikseni pienehkössä perheautossa. Ei anneta tämän häiritä tunnelmaa, tunnelma on siis teehetken koittaessa aukoton.
Aloitin keittämällä teeveden vedenkeittimessä (jonka mallia en tähän hätään voi kertoa kun se on tuolla ulkona enkä nää tässä pimeydessä mitään), valitsin huolellisesti puhtaan kertakäyttömukin josta tee tultaisiin myöhemmässä vaiheessa nauttimaan. Asettelin yhden teepussin hienointa kiinalaista teetä (jonka Kari oli vaivaa kaihtamatta tuottanut suoraan itäisen(?) Kiinan alavilta tee viljelmiltä), kaadoin teevettä niin että kuppi tuli lähes ylälaitaansa asti täydeksi, kuitenkin siten että saatoin kantaa teekuppini vaivatta autoon saakka. Tämän jälkeen havaitsin teepussiin jääneen pahanlaisen ilmapussin, joka täytyi tyhjentää teen täydellisen hautumisen mahdollistamiseksi, suoritin ilmakuplan tyhjennyksen muovilusikalla. Oli hauduttamisen aika. Tee sai hautumisaikaa 4 minuuttia (ehkä sekunnin yli) sekuntterini auttoi tarkan haudutusajan tarkkailemisessa (kiitos NRJ). Hautumisen jälkeen suoritin vielä viimeisen hajuaistiin perustuvan aromi tarkastuksen, puristin viimeiset teet pussista(pussi roskiin) ja tee oli valmista nautittavaksi. Siirryin täten autoon valmiin teeni kanssa, teen tasaannuttua noin 1,5 minuuttia oli autossa jo suloinen tuoksu josta olen aistivinani hienoista makeutta, pirskahduksen timoteitä ja valtavan voimakkaan hyvän olon tunteen(tämän on tultava suoraan kiinalaisista yrteistä jotka kutkuttavat hermoni tulevaan makunautintoon).
Maisteltuani teetä ensimmäisen kerran kepeä lämpö tulvahti lävitseni, maun yksityiskohdat valaisivat sisimpäni mitä ihmeellisimmällä henkevyydellä, jälkimaussa olin havaitsevani pientä kitkeryyttä jota en tuoksussa ollut huomannut (Kari täsmentänee mistä kitkeryys johtuu, oliko valmistustapani sittenkin väärä, vai onko tämä kenties asiaan kuuluva ominaisuus joka antaa jotain lisävoimaa itse teen vaikutuksille?)
Toisella nautintokerralla tunne vain vahvistui, itseasiassa tunnen hieman humaltuvani (vaikuttaisikohan pitkä absolutismikauteni tähän?), olen iloinen että kokeilin tätä (kiinalaisten)jumalten eliksiiriä! Kari, olet elämäni teeihminen!
Suorastaan pelottavaa, mihin huimiin seikkailuihin tämä loppukupillinen minut vielä viekään, sanat eivät riitä kertomaan - tämän voi vain kokea.
Elän suuressa toivossa ja uskossa, että tämä tänään kohtaamani tee -kokemus vaikuttaa tulevan yön uniini jollakin, positiivisella ehkä kohtaloni muuttavalla, hienovaraisella tavalla.
Huomenna vaivun todennäköisesti pienimuotoiseen transsiin, odottaessani seuraavaa teehetkeä, jonka Tampereen teeguru Kari Salmelainen on kaikessa hyvyydessään minulle järjestänyt. Mutta näistä kokemuksista lisää tulevissa kommenteissani...
Kiitos ja syvään niiaava kumarrus!
-odotus on ajan mitta-
|