Hyvä!!!
Paavo kirjoitti samat asiat julki, joita olen itsekin pohtinut. Eli vetoja ei saa olla liian kiivaaseen tahtiin ja akun kuntoa pitäisi mitata jollakin tavoin koko testi ajan - ja onhan aina mahdollista, että akkuun tulee muutenkin jotain häikkää. Aattelin kysäistä yhtä puolituttua autosähkömiestä mukaan testiin.
Mun omana ajatuksena on, että kun KooPee tarjosi Superwinchin mallia X9000 testiin, niin testattaisiin se ensimmäisenä. Superwinchin toisessa mallissa S9000 on sama moottori ja samat välitykset - mutta kuoret on vain eri. Itse voin järjestää tämän mallin paikalle ja testattaisiin se sitten viimeisenä. Näin saataisiin lopuksi jonkinlainen kuva siitä, miten olosuhteet on muuttuneet testin aikana.
Tuossa jenkkien testissä labraoloissa käytettiin muuten kahta autonakkua rinnan ja niitä ladattiin 200 A:n virralla, jotta saatiin 9000 lb:n vinssistä täydet tehot irti. Mun FJ:ssä on 1 kW:n laturi, joten latausvirta on 65-70 A:ta. Akkuna vanha 100 Ah traktorinakku, joka kannattanee vaihtaa testitilanteessa uuteen. En muuten tiennytkään, että KooPeellä on parempia akkuja vinssaustarkoitukseen - sellainen olis hyvä saada vertailuakuksi.
Vinssien kytkennässä ajattelin, että jokainen vinssi olisi parasta kytkeä aina valmistajan ohjeiden mukaan. Kytkentätavan pitää sitten kyllä ilmetä myös loppuraportissa samoin kuin myös piuhojen vahvuudet.
Väliaikamittaukset pitää suorittaa samoin kuin vaijerikierrosten määrä rummulla sekä virta. Hyvä!
Pitäiskös taakkana olevan auton kuskilla olla kypärä? Meinaan, jos sattuisi vaijeririkko, niin olis ainakin kasvot ja pää suojassa.
Taakkojen painoa määritellessäni laskeskelin seuraavasti:
9000 lb:n nimellistaakka on 4082 kg (siis ensimmäisellä vaijerikerroksella), uloimmalla vaijerikerroksella rummulla se arviolta puolittuu eli on n. 2041 kg - siis taakan ollessa mäen päällä. Mäen nousukulma helpottaa vetoa ja 30 asteen kulmaan vedettäessä taakkaan voidaan käyttää 1,5 kerrointa eli vinssin nimellistaakka uloimmalla vaijerikerroksella olisi ko. olosuhteissa hieman päälle 3000 kg:tä. Näin siis teoreettisesti - katsotaan onko teoriani väärä vai ei
Paikasta sen verran, että olisko Nokian suunnalla sopivaa mäkeä? Voisin poiketa viikon kuluttua itsekin paikalla katsomassa. Mieleeni tuli myös armeijan alueet - voisin kysellä ensi viikolla Säkylän suunnasta...