Viestiketju: 2WD patrolli
Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 09.03.2010, 11:43
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tunkkaa akselin alta pyörä ilmaan ja testaa pyöränlaakerin väljyys.
Jos on kovasti klappia, niin silloin napalukot paukkuu herkemmin pois päältä.

- Eli napalukko irti
- laakerin kiristysmutterin lukitus irti
- laakerin kiristys, kunnes väljyys katoaa
- lukitukset kiinni
- jos et uskalla purkaa & pestä napalukkoa, niin suihki sinne edes CRC:tä tai laita korkillinen korkillinen öljyä.
Sitten heiluttelet & kääntelet lukkoa käsissäsi, että öljy leviää joka paikkaan & pehmentää ne vanhat kitiksi kuivuneet vaseliinit
- Lopuksi kaadat ylimääräiset öljyt pois sieltä lukon sisältä
- Napalukko paikalleen ja testausta.

Tuolla pyöränlaakerin kiristämisellä ja napalukon öljyämisellä saa vanhatkin lukot toimimaan.
Jos laittaa vaseliinia, niin ei sitäkään kovin paljoa (kylmässä kankeeta, eikä lukon sisällä olevat osat jaksa liikkua ääriasentoon asti).
Toki pitää myös ne akselitumpin lukkorenkaat olla paikallaan, ettei se akselintumppi pääse kovin paljoa vemppumaan.
Ilman niitä lukituksia se akselinpää tekee aika suurta vemputusta.

Napalukon hampaat eivät mene montaa milliä navassa olevien hampaiden sisään/limittäin,
joten kaikki ylimääräinen välys aiheuttaa turhaa hampaiden yli pomppimista.
Riittävän monta kertaa kun hampaat pomppivat yli, niin niiden reunat pyöristyvät pilalle,
eivätkä pysy enää päällä vaikka noi välykset säädetään pois.

Ihan samanlailla nuo manuaalisetkin napalukot lyövät yli, jos siellä on kovasti klappia.
Käyttöautossa noi automaattiset on tosi mukavia, mutta metsäpeliin kannattaa laittaa manuaaliset
tai lukita noi automaattiset kokonaan päälle.
Vastaa lainaten