Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 04.03.2010, 19:59
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lue tuo ajatuksen kanssa niin hokaat, mitä noiden napalukkojen tehtävä on : http://www.4x4abc.com/4WD101/hubs.html

Edessähän tuossa Mazdassa on siis ihan normaali avoin tasauspyörästö, jonka kuuluukin vetää ristiriipunnassa vain sillä puolella, jolla on vähemmän vastusta. Ja nuo napalukot on siis vain sitä varten, että takavedolla ajaessa saahaan kytkettyä vetoakselit ja tasauspyörästö irti navoista, jolloin ne eivät pyöri turhaan mukana.

Tasauspyörästön lukko taasen kytkee nimenomaan tasauspyörästön lukkoon, jolloin molemmat eturenkaat pyörivät samalla nopeudella kaikissa tilanteissa. Mazdasta en tiedä saako etuperään mitään lukkoa, mutta suurimpaan osaan autoja nitä kuitenkin löytyy (mm. palalukko, kitkalukko tai kytkettävä lukko).

EDIT: Tuossa vielä maailman paras opetusvideo aiheesta kuinka normaali avoin tasauspyörästö toimii: http://www.youtube.com/watch?v=K4Jhr...eature=related
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan

Viimeksi muokannut Jopo_ : 04.03.2010 20:03
Vastaa lainaten