No vihdoin jotain tolkkua sähköihin. Virtalukko kun on sellanen jossa G asento niin pohjahan on tietty sitten sellasesta lukosta jossa ei tuota G asentoa ole (liekö eroa?). No en ainakaan sitä saanut mitenkään toimimaan joten oletan eroja olevan ja itseasiassa mittasinkin että kytkentä on mielestäni epäsopiva. Eli alkuperäinen piirokseni pitää paikkansa näin ollen. Sitten olin bertan alkuperäisestä liittimestä jo näköjään poistanutkin tuon hehkun piuhan siihen nappihehkulle joten sekin alkuun vähän sekoitti. Perus ongelma oli että sekä G että START asennossa starttaa vaikka kytkisi piuhat miten. Tämä siis ei ole enään ongelma kun vaihdan lukkopesän uuteen malliin (kunhan löydän siihen avaimen).
Seuraava ongelma oli valot. Ajelin jo talvieksytyksessä niin että vain viiksi ohjasi valoja ja luulin niiden olevan ok. Huomasin kuitenkin jossain vaiheessa ettei jarruvalot enään toimineet tai taisivat palaa koko ajan. Siitä sitten selvittelemään ja lopulta tulin siihen tulokseen että olin tehnyt hieman erikoisen kytkennän ja tarvitsin yhden releen valojen ohjaukseen. No se olikin helppo laittaa ja nyt toimii hyvin. Tämä ei kuitenkaan ollut syypää tai ratkaisu jarruvalo ongelmaan.
Jarruvalot syttyivät heti kun laittoi parkit päälle. Purin koko takajohtosarjan paljaaksi ja löytyihän sieltä vähän katkenneita johtoja jotka ottivat kontaktia silloin tällöin. Bertassahan on ollut jo pitkään ns. discovalot eli takavalot ovat joskus alkaneet räpsyttämään itsekseen. Ilmeisesti tämän seurauksena toinen led takavalo oli nyt talvieksytys reissulla kärvähtänyt niin että pieni pintaliitoskomponentti valon piirilevyllä oli sulanut irti ja teki sellaisen oikarin että ajovalosta syttyi myös jarru. Kävin kyllä takapään sähköt ja kytkennät läpi varmaan kymmenen kertaa ennen kuin tuo vika löydettiin. Jouduin sahaamaan led valon auki ja laitoin jo tänään uuden tilaukseen kun tuon vanhan korjaaminen on kohtuu hankalaa noiden pintaliitos komponenttien takia jotka ovat jonkinlaisen liiman alla osittain.
Vilkut on muuten ok mutta rattitolpan hätävillkukatkaisin toimii vain kun virrat on päällä. Alkuperäinen bertan hätävilkkukatkaisin on vielä paikallaan ja se toimii ok.
Nyt pitäisi vaan vielä ne pyyhkijän systeemit siirtää tuohon niin voisin johtosarjan kolvata kasaan. Sitä ennen kyllä uusin takapään johdot kokonaan. Se kun on varmaan viidestä kohtaa jo katkennut ja teipattu kasaan ja muutenkin alkuperäinen koppura joka hajoaa jo kosketuksesta. Muutenkaan se ei ole hyvä kun menee kopan alla ja aionkin siirtä sen täysin auton sisälle.
Kyllästyin myös mittaria irroittaessa amppeerimittarin piuhoihin jotka olin jo aikaisemmin vaihtanut paksumpiin (hieman meinas tulla oikaria). Ampperimittarin piuhahan on vanhasa bertassa latauspiuha ja nyt muutinkin tuon niin että menee suoraan akulle tai siis laturilta startille josta sitten akulle. Muutenkaan tuo 30A latausasteikko ei enään riittänyt HJ-61 laturilla ja neula meni maksimilatauksessa yli asteikon. No latauspiuha sitten lyhentyi parilla metrillä ja se ei ainakaan huono asia ole. Amppeereita ei enään näe muuta kai siitä jännitteestä huomaa lataako.
|