
25.02.2010, 19:22
|
 |
Guru
|
|
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
|
|
Eihän nää pykälät mitään salaisia ole, pikainen googlaus antaisi kenelle tahansa heti tarjottimella:
Lainaus:
Huoltoauto
Ajoneuvolaissa ei ole huoltoauton määritelmää. Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) 19 §:n mukaan huoltoauto on:
• ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä; tai
• valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
N1-luokan huoltoauto verotetaan kuten pakettiauto ja M1-luokan huoltoauto verotetaan kuten henkilöauto. N2- ja N3-luokan huoltoauto on autoverosta vapaa ajoneuvo.
|
Lainaus:
6 §
Maastoautot
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
|
|