Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JoneHJ
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.
|
Mulla vaati tuota samaa, vaikka tuossa ylhäällä näytti lihavoituna lukevan, että ei maastoautossa tarvis olla. Sama pykälähän antaisi ymmärtää että alleajosuojat ym. muut ei koskisi maastoautoa, sillä ne huonontaa käyttöominaisuuksia.
Tuosta rekisteriotteesta sen verran että korinkorotuksen muutoskatsastus vaatii aina ajoneuvon muutoskatsastamisen maastopakuksi, eli N1G. Tuossa siis katsastusmiehellä on käynyt käpy, mutta tuskimpa tuosta nyt kannattaa välittää kun nyt korotus on kuitenkin otteessa.
Vaatimuksina N1 muuttamiseen N1G ei ole muita kuin kokonaismassa yli 2000kg ja jokainen pyörää vetää (siis neliveto). Jos joku rupee väittämään jotain kohtauskulmista niin ne koskee M1 muuttamista M1G ja N1 --> N1G siinä tapauksessa, että kaikki akselit eivät ole vetäviä (esim. kolme akselia josta kaksi vetäviä). Eikä tarvi lukkoperiä eikä mitään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
6 §
Maastoautot
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen
TAI jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä,
TAI se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.