Viestiketju: XJ -92 Ei puhalla?
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 24.02.2010, 13:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja otmo Näytä viesti
kuinkahan helposti selvitän onko se vika sitten moottorissa vai vastuspaketissa... siis kuin syväl ne sijaitsee? vai onko se toi katkaisija joka sielt todennäkösimmin ensiks hajoo?
Kaikkein yleisin vika taitaa olla tuo vastuspaketti, ja sieltä itse asiassa nimenomaan se lämpösulake (mikä lie sen oikea nimi onkaan). Itse vastuslangat harvemmin kärvähtelee poikki. Tuo lämpösulake maksaa elektroniikka komponentteja myyvässä kaupassa max. muutaman euron.

Kato se linkki läpi minkä laitoin, siellä on selkeät kuvalliset ohjeet kuinka testata ja korjata. Itse vastus löytyy matkustajan jalkatilasta, suunnilleen kardaanitunnelin vierestä sieltä jostain muovipaneelin alta.

Sitä en tiedä kuinka sähkömoottori pitäisi mitata että toimiiko vai ei, mutta koita pikaisesti suoraan akulta johdoilla että pyöriikö se. Jos ei, niin sitten on rikki. Puhaltimen moottorin liitin on moottoritilassa repsikan puolella, siellä tulipellin huitteilla ihan alhaalla.

Katkaisijoitakin jonkin verran hajoilee, mittaamalla ja silmämääräisesti tarkastelemalla selviää. Käytännössä ota kojelaudan koristepaneeli irti (muutama ruuvi siellä täällä ja sitten vain sopivassa asennossa nyppäsee irti - ilman väkivaltaa), niin pääset siihen katkaisijaan käsiksi. Jos se on palaneen näköinen niin lähes satavarmasti on rikki.

edit: tai siis voi sen katkaisijan mitata sieltä vastukseltakin, mutta sitten pitäisi jo melkein tietää mikä karva on mikäkin puhaltimen asento jne..

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.02.2010 13:27
Vastaa lainaten