Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy ottaa noihin firmoihin yhteyttä.
Eli potilas on tässä. Vanha, entisöimätön, mutta perus siisti bemari. Ei ole mikään museo- eikä näyttelyauto, mutta en halua porailla enää yhtään turhaa reikää siihen. Olen omistanut sen lähes 20 vuotta, ja tuskin sitä enää koskaan myyn. Auto on täysin alkuperäinen, ainoastaan alustaa, ja moottoria on muutettu. Ei tuningia, kiitos.
Ajatus oli, että vaihdan tilalle suurin piirtein saman kokoisen bling bling alu jäähdyttimen. Usein lämpö ongelmat korjataan isommalla syylärillä, mutta tässä ei ole oikein tilaa sille.
Ylikuumeneminen ei ole iso ongelma tässä autossa, pienikin parannus varmaan auttaisi. Maskin taakse laitettu flekti voisi korjata ongelman. Tuulettajan siivessä on neljä lapaa, senkin voisi vaihtaa tehokkaampaan. Tuulitunneli auttaisi tietenkin, mutta se näyttäisi törkeältä. Euro-autoissa niitä ei niin käytetä, jenkeissä enemmänkin.
Tämän "punalohkoisen" tilalla oli jokunen vuosi samanlainen "mustalohkoinen" kone. Kummassakin oli samanlainen nokka-akseli, ja käytin niissä samaa vesipumppua, öljypumppua, öljypohjaa, virranjakajaa, imusarjaa, kaasuttimia, ilmanputsareita, kytkintä, yms. Silti mustalohkoinen oli aina normaalilämpöinen, vaikka kuinka rasitti. Punalohkoinen lämpiää edellä mainituissa olosuhteissa. Mustan puristussuhdetta en ole mitannut (toisen tekemä kone), mutta punasessa se on noin 11. Se luultavasti aiheuttaa eron. 98E bensa ei nakuta, ja muutenkin seokset ovat ok.
PS: Kuvassa auto on ilman konepeltiä vuoden 2006. Vaihdoin silloin vauhtipyörän 1.5 kiloa kevyempään (itte sorvasin, ja tammer-diesel tasapainotti), ja ajoitin nokka-akselin.